Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

I en teknologisk bakevje

Publisert: 15.02.2009 22:34. Sist endret: 27.11.2013 19:30.

En gang var vi verdensledende på tunnelteknologi........!!!!

  • Ett år med krav om kvinnegarderober: Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

  • Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner: - Vi kan ikke gjøre jobben alene

  • NTP-lekkasjene kommer tett

  • Innlegg: Kvinneperspektiv er god butikk for bransjen

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ett år med krav om kvinnegarderober: Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip
  • Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner: - Vi kan ikke gjøre jobben alene
  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Innlegg: Kvinneperspektiv er god butikk for bransjen
  • Entrack Utleie kjøper Xtraflex Maskinutleie
  • Kvinnedagen 2021: – Pandemien har kastet flomlys på kjønnsdelt arbeidsmarked
  • 31 konkurser i uke 9
  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorSteinar Gullvåg

Steinar Gullvåg
 

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet. Medlem i Næringskomiteen.

Andre gjestekommentatorer
 

Peder B Backe, BackeGruppen
Ketil Lyng, BNL
Per Sandberg, Stortinget (Frp)
Bjørn Erik Øye, Prognosesenteret
Geir M. Aarstad, Skanska
Terje R. Venold, Veidekke
Øyvind Helleraker, Stortinget (H)
På Egil Rønn, AF
Jon Sandnes, EBA
Gunnar Kvassheim, Stortinget (V)
Liv Kari Hansteen, RIF
Martin Mæland, OBOS

Folk fra hele verden strømmet til norske fjorder og fjell for å studere hvordan norske ingeniører og anleggsarbeidere drev tunneler under dype fjorder og høye fjell. Vi tok i bruk oljeindustriens boreteknologi og lot maskiner bore seg gjennom fjellet i helprofil! Vi bygde verdens lengste veitunnel. Vi arrangerte konferanser om fjordkrysninger, bygde flytebru og majestetiske hengebruer. Noen av dem vil for alltid stå som monumenter over norsk ingeniørkunst. Og fremdeles er det ingen som gjør oss rangen stridig på bruarkitektur og brukonstruksjon.

Var det tunnelskandalen på E18 i Vestfold som skremte japanerne, kineserne og koreanerne? Jeg tror ikke det. De forsvant lenge før tunneltaket raste i Hanekleivtunnelen. Det teknologiske forspranget vi hadde, er gradvis redusert til ingenting. Utlendingene har simpelt hen tatt oss igjen.

Jeg tror det skjedde noe vesentlig i norsk bygg- og anleggsnæring rundt årtusenskiftet, - eller kanskje noen år før det. Fokus skiftet. Jakten på de smarte og intelligente løsningene, estetikken og arkitekturen måtte vike plass for økonomiske hensyn. Det ble viktigere å holde budsjettene og kostnadsoverslagene enn kvaliteten. Juristene og økonomene klarte aldri å erstatte arkitektene og ingeniørene, men de plasserte seg selv i utviklings førersete. Dermed ble det meste "kommers".

Det ultimative resultat av tidens ideologi var oppdelingen av Statens vegvesen og utskillelsen av produksjonsvirksomheten i et eget selskap i den ene hensikt å øke konkurransen og effektivisere anleggsmarkedet. Og jeg sier ikke nå alt var så mye bedre før, eller at vi nå bør vende blikket bakover for å skape framtida. Og vi kan sikkert strides om resultatet av denne prosessen. Jeg har med en viss interesse merket meg at samferdselsminister Liv Signe Navarsete ved flere anledninger har meddelt Stortinget at hun har vært på leiting etter den effektiviseringsmilliarden som ble lovet oss i 2003, uten noen gang å ha funnet den.

Et slående og ganske umiddelbart resultat av oppdelingen av Statens vegvesen var at all produksjonsrettet forskning og utvikling stoppet opp. Produksjonsvirksomheten ble som kjent overtatt av Mesta, som verken er særlig bedre eller verre enn andre entreprenørselskaper på dette området. De har mer enn nok med den daglige virksomheten. Vegvesenet har rett nok beholdt en egen teknologiavdeling i Trondheim, som i samarbeid med NTNU-miljøet bidrar vesentlig til teknologiutviklingen. Men hva annet har vi? Entreprenørselskapene tror tilsynelatende at FOU er forkortelsen for en offentlig utredning! Og dessuten har vi innrettet oss slik at Vegvesenets mange fremragende ingeniører er mest opptatt med å styre konsulenter.

Med mindre anleggsbransjen snart våkner og forstår at veien til framtida går gjennom økt kunnskap, kompetanse, forskning og utvikling - og er villige til å bruke tid og penger på det - vil vi ende i ei teknologisk bakevje. Entreprenørbedriftene bør ha tjent gode penger i noen år. Og selv om dem internasjonale finanskrisen har slått inn over det private bygg- og anleggsmarkedet, øker nå den statlige innsatsen i en slik grad at det bør være mer enn nok til å holde hjulene i gang i markedet. Særlig gjelder dette anlegg. Nå bør de kjenne sin besøkelsestid.

Vi kan ikke bli best på alt, men vi kan være best på noe. Vi var best på tunneler......

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner:
- Vi kan ikke gjøre jobben alene

 

31 konkurser i uke 9

 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen