Akershusstranda - åpen plan- og designkonkurranse

Oslo havnevesen inviterer til åpen konkurranse om utvikling av Akershusstranda.

Konkurransen blir varslet med en pressekonferanse tirsdag 12. august klokken 12.00. Havnedirektør Anne Sigrid Hamran leder pressekonferansen på Festningsbroen (broen som går over Kongens gate), Akershus festning. Programmet vil bli offentliggjort i sin helhet samme dag. Konkurransen starter mandag 25. august. Utdrag fra programmet Akershusstranda skal med sitt historiske og maritime preg tilføres nye funksjoner og videreutvikles slik at den forsterker byens identitet, og blir et vakkert og attraktivt rekreasjonsområde for byens befolkning. Det skal utvikles en plan for området som ivaretar områdets funksjoner som havn og rekreativt byområde. Første etappe i utvikling av Akershusstranda er frem mot nasjonens jubileum i 2005. Da er det mest aktuelt å fokusere på byrommet med belegning, belysning og møblering. Etter dette er det aktuelt å utvikle ny bebyggelse innenfor de strenge rammer som er gitt for utvikling av nye elementer i dette området. Konkurransen ønsker å oppmuntre til å forfølge kunstneriske, opplevelsesmessige og rekreative spor som det er finansielt grunnlag for. Havnevesenets intensjon er å engasjere vinnere av konkurransen til videre prosjektering. Konkurransen er åpen for arkitekter og landskapsarkitekter, samt arkitekt- og landskapsarkitektstudenter innenfor EU/EØS-området. Det er ønskelig at konkurransen nyttiggjør seg internasjonale erfaringer, spesielt fra tilsvarende områder i Norden. Innbyder oppmuntrer til å danne tverrfaglige team som kan gi helhetlige besvarelser av oppgaven. Ny reguleringsplan for Akershusstranda og Rådhusplassen ble vedtatt av Oslo bystyre 18.06.03. Riksantikvaren har imidlertid fremmet innsigelse til reguleringsbestemmelse §10 om å tillate en større installasjon og saken er sendt Miljøverndepartementet til endelig avgjørelse. Konkurransen Følgende forhold vil bli vektlagt særskilt i evalueringen (i uprioritert rekkefølge): * Løsningens helhetlige byplanmessige og arkitektoniske hovedgrep. * Planløsning og funksjonalitet med godt samvirke mellom byform, bevegelsesmønster, funksjoner og publikums bruk/trivsel. * Arkitektoniske, landskapsmessige og kunstneriske kvaliteter. * Økonomi; investering, drift og vedlikehold. * Miljømessig og teknisk realistisk løsning. * Tilgjengelighet for alle (universell utforming). Tidsplan * Kunngjøring av konkurransen : 12. august * Konkurransestart med oppstartseminar: 25. august * Frist for å stille spørsmål: 25. sept * Frist for å besvare spørsmål: 1. oktober * Innleveringsfrist: 3. november kl 15.00 * Bedømmelse: 3. nov 10. des * Utstilling av konkurransebidragene: uken før 10. des * Juryens kjennelse/premieutdeling: 10. desember kl 13.00 Området Konkurranseområdet omfatter Akershusstranda med nære sjøarealer. I nord avgrenses området ved Rådhusplassen, men det inkluderer Rådhusbrygge 1 og området med de rehabiliterte bodene på land. I syd omfatter området Kongens gates utløp, området rundt skur 38 og Normandieplassen i sin helhet. Konkurranseområdet avgrenses i øst mot muren til Akershus festning og inkluderer skråningene opp mot festningsmuren. Området inkluderer sjøarealet utenfor kaiene. Konkurranseområdet er ca. 44 daa stort. I tillegg til konkurranseområdet er det definert et studieområde på ca. 20 daa som også omfatter området rundt Tordenskioldstatuen og deler av Kontraskjæret i nord, deler av Kongensgate mellom bastionene og Vippetangen med Fiskehallen i sør. Studieområdet representerer romlige sammenhenger med et potensial som kan utnyttes på kort eller lang sikt. Fjordbyen Med bakgrunn i Fjordbyvedtaket vil Oslo havnevesen være en sentral aktør i utvikling av Fjordbyen. Dette har gitt seg utslag i Havnevesenets deltakelse i utvikling av Bjørvikaplanen, byutvikling og salg av Tjuvholmen, samt planlegging av en modernisert og høyeffektiv sydhavn. Konkurransen på Akershusstranda er en naturlig konsekvens av at en ønsker ytterligere tilrettelegging for fotgjengere/publikumsaktiviteter samtidig som en ivaretar cruise- og lettere havnetrafikk i dette området.