Kanalveien 105

Kanalveien 105

Kanalveien 105

Sted: Bergen

Prosjekttype: Nybygg

Totalkostnad eks mva: 170 millioner kroner

Bruttoareal: 20.000 kvm

Byggherre: Nistad Gruppen

Totalentreprenør: LAB

Teknisk entreprenør: YIT

Arkitekt: Ulf Røstøen Arkitektkontor

Rådgivere: RIB: Rambøll - RIV og RIE: Sweco - RIAku: Kilde akustikk - RIGeo: Multiconsult - RIBr: Conradi

Underentreprenører og leverandører: Betongarbeider: LAB - Grunnarbeider: Sprengingsteknikk/Entreprenørservice (sprøytebetong) - Veggelementer: AS Betong - Hulldekker: Spenncon - Sumavretting/påstøp: Betonggulv - Stålkonstruksjoner: BSI Service - Smed: Rinde - Tømrer: Sotra Entreprenør - Taktekking: Takarbeid - Glassfasader: Holvik - Maler: Fasade & Interiør - Gulvlegger: Magnus Stigen - Parkett: Bo Andren Norge - Systemvegger og himlinger: Innomhus - SD-anlegg: YIT - Branntetting: Bratex - Heiser: Ing. Stein Knudsen - Rent tørt bygg: Rent Tørt Bygg Consult

Kanalveien 105 i Mindeparken på Minde i Bergen har fått skråstilt fasade mot Kanalveien, som gir assosiasjoner til styrehuset på et skip.

Kanalveien 105 er på cirka 20.000 kvadratmeter fordelt på sju etasjer. Fire av dem er parkerings- og lageretasjer under bakkenivå. Bygget er tegnet av Ulf Røstøen Arkitektkontor og ført opp i totalentreprise av Larsen, Atterås og Brosvik AS (LAB). Tiltakshaver Nistad Gruppen AS. Entreprisekostnad eks mva er 170 millioner kroner. Byggestart var i desember 2006. Bygget stod ferdig i oktober i fjor.

Fleksibelt

Det er cirka 250 kontorarbeidsplasser i bygget. Hver leietaker har egen resepsjon og egen kantine. Prosjektleder Lasse Smilden i LAB forteller at bygget har mest cellekontorer, men også noe kontorlandskap. - Innredningen består av fleksible kontorskillevegger og YITs klimatak. Veggene kan settes opp og tas ned uten at himlingen må bygges om. Bygget har moduler på 2,4 meter. Det tekniske anlegget har en kapasitet tilsvarende 1,5 ansatt per modul. Det betyr at anlegget kan betjene bygget selv om alle leietakere skulle velge kontorlandskap. SD-anlegget er avansert og styrer lys, ventilasjon og automatikk. Bevegelsesfølere reduserer ventilasjon og slår av lyset når kontorer ikke brukes.

Prosjektleder Arne Bratsberg i Nistad Gruppen forteller at selskapet inngikk leieavtaler med enkelte leietakere tidlig, noe som gav dem gunstig leie. - De siste som leide betaler mer riktig markedsleie. Nivået er fra cirka 1.500 kroner til cirka 1.800 kroner, avhengig av kvalitet og beliggenhet i bygget. Leietakere er LAB, YIT, Nordflis, Norema, revisorfirmaer og datafirmaer. Nistad Gruppen har hovedkontoret sitt i bygget. Vi har lagt stor vekt på å ha gode tekniske anlegg, siden det er en forutsetning for å få en god leiepris og fornøyde leietakere.

Prefab

Kanalveien 105 ligger på en tre måls tomt avgrenset av Fjøsangerveien, Kanalveien og nabobyggene. Tomten skråner nedover fra Fjøsangerveien. Før byggestart måtte forurensede jord- og løsmasser fjernes og kjøres til deponi. Grunnen ellers består av fjell.

Bygget har rektangulær form. Bærekonstruksjonen består av prefabrikkerte søyler, bjelker og hulldekker, samt noen stålbjelker. Fjerde etasje er inntrukket og bygget som en lettkonstruksjon. Taket er flatt, isolert og papptekket. Fasadene består av glass og slipte betongelementer med tilslag av hvit marmor. På gulvene er det brukt parkett eller teppeflis.

Nederste etasje i parkeringsanlegget ligger under grunnvannsnivå, og er bygget vanntett. Ifølge Smilden ble bunnplaten på 2.500 kvadratmeter støpt i to etapper. - Den er 40 cm tykk og rommer følgelig 1.000 kubikkmeter betong. Den siste støpen var på drøye 700 kubikkmeter. To pumpebiler jobbet på spreng. Vi var ferdige i tre-fire tiden om natten.

I U1 ble, det etter byggestart, besluttet å legge et fliselager der gulvet må tåle 30 KN i karakteristisk nyttelast (tre tonn per kvadratmeter). - Da måtte vi endre litt på bæresystemet. For å tåle vekten måtte vi her ha et plasstøpe  etterspent dekke i stedet for å bruke hulldekker. For ikke å tape tid i forhold til tetthus-frister, bygget vi forbi denne etasjen, hvor prefabrikkerte søyler måtte midlertidig avstives sideveis over to etasjer, før vi gikk tilbake og støpte det etterspente dekket.

Krevende byggegrop

Smilden forteller at byggegropen bød på store utfordringer. - For det første ligger den helt inntil Fjøsangerveien, Kanalveien og til nabobyggene og dessuten bestod den av råttent fjell med forurensede masser på toppen. Vi så oss nødt til å benytte sprøytebetong for å stabilisere de opptil 14 meter loddrette skjæringene rundt byggegropen. I tillegg var det stor ressursmangel i byggenæringen, så vi var en stund bekymret for blant annet leveranser av bæresystemene. Saken ble heller ikke bedre av at Bybanen, som er under bygging, la beslag på en av tre hovedinnfartsårer nord-syd til sentrum. Dette la ekstra press på de øvrige innfartsårene på begge sider av tomten. Vi fikk store utfordringer med påkopling til offentlige VA-ledninger på grunn av økt trafikkmengde og krav om fri ferdsel. Bygget er likevel levert til rett tid og til avtalt pris.

Bratsberg berømmer LAB for å ha vært fleksibel til tross for endringer i leietakernes ønsker. Det er viktig at leietakerne får de lokalene de ønsker, noe de har fått her. - Vi er godt fornøyd med hvordan LAB har gjennomført prosjektet.

Vi visste vi ville få utfordringer med leietakere og deres beslutninger av innredning, sier Smilden. - Vi valgte derfor i samråd med byggherre og teknisk entreprenør, YIT, å bygge en fleksibel himling med klimatak i et modulsystem på 2,4/3,6m. Leietakerne ble derved gitt ekstra tid til å bestemme seg for landskap og/eller innvendige systemvegger. Det er ikke alltid like enkelt å få forståelsen fra leietakerne av at beslutninger på innredning må tas lenge før innflytting. 

Vannbåren varme

Kanalveien 105 har vannbåren oppvarming basert på fjernvarme. Det er klassifisert i energiklasse C, som per i dag betyr maksimalt energibruk på 165 kW per kvadratmeter per år. Bygget har utvendige persienner på sør- og østsiden for solavskjerming. Mot øst er det i tillegg faste lameller (takvinge) og soldempende glass. På store glassfasader mot sør er det brukt persienner mellom indre og ytre glass (Hagen-system). Takvingen er opplyst av LED belysning rundt hele bygget. Inne i bygget er det lavenergipærer som gir et meget hvitt lys. Ventilasjonsanlegget er balansert, og har varmegjen-

vinning. Avkastluften blåses ut i parkeringsanlegget for å redusere oppvarmingskostnader i øvrige deler av bygget, og for å redusere opptørkingstiden av vann på parkeringsdekkene som kommer inn med biler. Bygget er fullsprinklet. Det er sentralstøvsuger i kontoretasjene, noe som letter rengjøringen av kontoretasjene betydelig. Det ble praktisert rent bygg under byggeprosessen. Etter at bygget hadde fått tett tak, ble det tørket ut med rotoravfuktere. Fasadematerialene er tilnærmet vedlikeholdsfrie.

Da aktiviteten var høyest, var over 100 personer med på byggingen. Smilden sier at grunnarbeidene ga LAB verdifull kompetanseøkning for LABs prosjektadministrasjon. - Prosjektet viste hvor viktig god planlegging er, og hvor viktig det er med gode rådgivere og underentreprenører, noe vi hadde med oss.

Sivilarkitekt Ulf Røstøen sier at den største utfordringen i prosjektet var at bygget ble lenger enn forutsatt. - Det ble forlenget med to akser mot Kanalveien.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter