Vil ikke forfølge plagiati-sak

Statens vegvesen Vegdirektoratet vil ikke forfølge plagiat-påstandene overfor Dinamo, skriver Kampanje.

Sommerens bilbeltekampanje fra Statens vegvesen har blitt lagt merke til i flere leire. Ikke bare på grunn av sitt emosjonelle uttrykk og spill på familieverdier, men også fordi Dinamo har brukt nøyaktig samme virkemiddel som ble benyttet av det belgiske instituttet for trafikksikkerhet i en kampanje tre år tilbake. Dagens Næringsliv skrev mot slutten av juli om den norske kopien og at en av Vegdirektoratets egne ansatte oppdaget likheten da han var på ferie i utlandet. Den norske kampanjen fikk en annonsepris av Aftenposten i mai, og informasjonsrådgiver Bjarte Skaugset i Vegdirektoratet mener den har vært svært godt gjennomført. Da Dagens Næringsliv snakket med direktoratet mot slutten av juli, skal avslag i prisen ha vært et tema. Det var Dinamo som presenterte ideen for vegetaten og informasjonsfolkene i vegvesenet synes det burde være mulig å få rabatt når ideen viste seg å ikke være så original som de hadde trodd. Ifølge Skaugset er det kravet nå lagt dødt. Kampanjen var i utgangspunktet lavt priset, muligens fordi Dinamo hadde lyst til å selge seg inn hos Vegdirektoratet som ikke har noen fast reklamebyråforbindelse.