Ny bru i Bjørvika

Betonmast Anlegg AS vant kontrakten for bygging av ny kjøre- og gangbru over sporområdene på Oslo S. Kontraktsummen er på 289 millioner kroner.

Kontrakten mellom Statens Vegvesen og Betonmast Anlegg AS ble signert 26. januar 2009, og omfatter integrering av ny bru om en del av vegsystemet i nye Bjørvika. Bruen skal stå ferdig i tråd med Bjørvikatunnelen, på høsten 2010.

En oppsiktsvekkende detalj vil bli stålkonstruksjonen med en høyde på opp til 35 meter mot nord - selve kjørebanen vil ligge syv meter over bakkenivå. Bruens totale lengde blir 306 meter, der ståldelen over selve sporområdet omfatter 160 meter.

Konstruksjonsvalget, med fagverk (stålkonstruksjon) og søyler som bærer vegbanen, har bakgrunn i at antall søyler innad sporområdet skal bli et minimum. Av hensyn til både kjørende og syklende, vil to brubaner bli etablert.

Det er beregnet 4.200 kubikkmeter betong, og 700 tonn armering til betongrampene opp mot bruens kjørehøyde. Fagverket anslås til 1.900 tonn stål, henholdsvis med utforming i Nederland og via leveranser fra Sverige, England og Tyskland. Brua vil ankomme i fire store og to små enheter fra en lekter i Bispevika, og deretter fraktet ved 24-akslers spesialkjøretøy til anleggsområdet.