Vurderer regionale bompengeselskap

Samferdselsdepartementet ber Statens vegvesen utrede etablering av regionale bompengeselskaper, med sikte på en mer effektiv innkreving og forvaltning av bompenger.

Hensikten er at mest mulig av pengene som kreves inn, skal gå til veibygging. Samferdselsdepartementet mener at opprettelse av regionale selskaper vil kunne være «et steg i den retningen», heter det i et brev til Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Statens vegvesen har i løpet av 2008 drøftet spørsmålet om regionale bompengeselskaper med Buskerud og Hordaland fylkeskommuner, og har skissert hvordan det kan arbeides videre med denne saken.

Klarsignal
Brevet fra departementet er et klarsignal for å ta kontakt med disse to fylkeskommunene «med sikte på å få utarbeidet prosedyrer» for slike selskaper. Departementet vil ta endelig stilling til spørsmålet etter at prosessen mellom Statens vegvesen og fylkeskommunene er avsluttet, går det fram av brevet.

Departementet forutsetter at det ikke skal skje kryssubsidiering mellom de ulike bompengeprosjekter, og at hvert prosjekt skal bære en forholdsmessig del av kostnadene ved driften av selskapet.

Departementet mener det er viktig at lokale myndigheters innflytelse blir godt ivaretatt og skriver at kommunene må inkluderes i prosessen.

Kostbar innkreving
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) omtaler denne saken i et svar som hun tidligere i denne uka ga på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp).

Der kommenterer hun også opplysninger som kommer fram i en oversikt Statens vegvesen nylig sendte til Samferdselsdepartementet, etter en gjennomgang av 55 bompengeselskapers regnskaper for 2007.

Denne oversikten viser at selskapenes driftskostnader utenom finanskostnader var på til sammen 526 millioner kroner, og utgjorde 13,1 prosent av de cirka 4 milliarder kroner som ble innkrevd i bompenger på riks- og fylkesveiene i 2007. Som eksempler på kostbar innkreving av bompenger nevner Statens vegvesen at i et par selskaper - Folgefonntunnelen AS og Hvalertunnelen AS - var driftskostnadene på 40 prosent av innkrevd beløp. Nordkapp bompengeselskap hadde innkrevingskostnader på kr. 34,70 for hver passering på E 69 Kåfjord-Honningsvåg.

- Positiv trend
«Selv om det er en positiv trend og tyder på at selskapene i stor grad følger opp tilbakemeldingene som blir gitt, mener jeg arbeidet med å få redusert innkrevingskostnadene ytterligere må fortsette», skriver Liv Signe Navarsete i sitt svar på spørsmålet fra Arne Sortevik.

Han viste til oversikten fra Statens vegvesen om regnskapene fra 2007, og ville vite hvilke virkemidler Statens vegvesen benytter for å følge opp at merknader om driften «fører til nødvendig endring i bompengeselskapene».