Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Sikker på vegen

Publisert: 05.08.2003 08:30. Sist endret: 27.11.2013 21:39.

Hvert år fører ulykker på vegene våre til at 300 mennesker mister livet, og mer enn 12 000 blir skadd.
  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon

  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

  • Den siste kneika?

  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon
  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Inlegg av Torild Skogsholm (Venstre), samferdselsminister Å kjøre bil gir stor frihet og et stort ansvar. Det klart viktigste for å berge liv i trafikken er noe så enkelt som at vi bruker bilbelte, respekterer fartsgrenser, promillegrenser og andre grunnleggende trafikkregler. Hadde vi alle gjort det, ville antall drepte og skadde på norske veger blitt halvert. Sikrere veger og sikrere biler kan i noen grad redusere disse tallene, men fører samtidig til at vi tar ut mye av sikkerhetsgevinsten ved å kjøre fortere og ta flere sjanser. Derfor er det farlig å tro at om bare bilene og vegene blir bedre, er problemet løst. Norge er til tross for dystre ulykkestall et av de landene i verden med lavest dødelighet i trafikken. Ansvaret for å gjøre trafikken enda tryggere ligger både hos trafikantene og hos myndighetene. Jeg ønsker å ta i bruk et bredt spekter av tiltak. Vi trenger bedre trafikkopplæring og informasjon, økt kontroll av trafikk og kjøretøy, bedre lover og regelverk og forbedringer av vegnettet som målrettet øker sikkerheten. Strengere reaksjoner overfor dem som bryter trafikkreglene er også helt nødvendig. Mange av ulykkene er møteulykker. Å bygge om de mest trafikkerte tofeltsvegene til veger med fire felt og midtdeler bidrar til at trafikantenes feil ikke får svært alvorlige følger. Jeg forventer at forbedringene på disse høytrafikkerte vegene som Regjeringen til nå har tatt initaitiv til, blant annet på E6 og E18, vil redusere antall drepte og skadde med 70-90 prosent på de aktuelle strekningene. Også på de øvrige vegene vil jeg i økende grad satse på forbedringer for å styrke trafikksikkerheten. De nærmeste årene vil det bli bygget mange mil med midtdelere på tofeltsveger med stor trafikk. Det skal satses mer på profilerte kantlinjer, utretting av krappe kurver og oppsetting av rekkverk der det ofte skjer ulykker. Mer politi og flere kontroller økt trygghet Det er ingen tvil om at politiets synlighet og kontroller på vegene forhindrer ulykker. Regjeringen foreslo derfor i vår ekstra penger til å øke politiets innsats på vegene, og den vedtatte ekstrabevilgningen betyr at politiets kontrollvirksomhet øker i år. En nasjonal bilbelteaksjon pågår for fullt denne sommeren, i regi av Statens vegvesen. Jeg har også nå i sommer gitt klarsignal for å utvide bruken av Automatisk trafikkontroll (ATK). Overgangen til digitale fotobokser vil gi mer målrettet kontroll, samt betydelig forenkling og besparelse. Det er klart dokumentert at bruk av ATK gir redusert fart, og færre ulykker, drepte og skadde. Derfor ser jeg på økt bruk av ATK som et viktig virkemiddel sammen med mer synlig politi på vegene. Prikkene kommer ved nyttår Prikkbelastning av førerkortet er innført i mange land. Jeg er glad for at Stortinget har sluttet seg til Regjeringens forslag om å innføre prikkbelastning også i Norge. Prikkbelastning vil gjøre trafikken tryggere ved å fjerne trafikkfarlige bilister med god råd fra vegene. I dag spekulerer altfor mange i å betale seg ut av trafikkfarlig oppførsel som setter liv på spill. Fartsovertredelser, kjøring mot rødt lys, ulovlig forbikjøring og brudd på vikepliktsregler vil gi prikker. Hver overtredelse skal i hovedsak registreres med to prikker. En bilfører som har fått åtte prikker i løpet av tre år, vil få førerkortet inndratt i seks måneder. Forberedelsene til innføring av prikkbelastning går etter planen. I august blir nærmere regler for ordningen fastsatt i forskrift, og ordningen innføres fra 1. januar 2004. Bedre føreropplæring Hele åtti prosent av oss mener vi er bedre sjåfører enn gjennomsnittsbilisten. Det å overvurdere egne evner er farlig. Jeg er særlig opptatt av at unge bilførere skal få best mulig kunnskap før de begir seg ut i trafikken. De neste to årene vil dagens føreropplæring bli lagt radikalt om og forbedret. Fra 1. juli i år må alle som vil ta førerkort for første gang, gjennom et obligatorisk innføringskurs i blant annet trafikksikkerhet før man får begynne med øvingskjøring. Ingen 16-åringer skal fra nå av ut på vegen uten et slikt kurs. En ting er sikkert i arbeidet for økt trafikksikkerhet: Det finnes ingen mirakelkur eller ett enkelt virkemiddel som løser alle problemer. Resepten er faglig grundighet, jamt lagarbeid over lang tid og noen solide doser fantasi og vilje til nytenkning. Medieomtale tuftet på saklig og nyansert informasjon er også positivt. Bruken av de ulike virkemidlene, sammen og hver for seg, må stadig vurderes. For å gjøre trafikken tryggere vil jeg blant annet vurdere høyere bøtesatser og strengere straffereaksjoner for grove trafikkovertredelser. Jeg håper at vår felles innsats kan gi en trygg sommer og et tryggere år på norske veger, at mange får oppleve gleden ved å utforske Norge i bil og at alle kommer trygt hjem når reisen er slutt!

Nøkkelord:

Import
 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen