Storbyen P-hus

Storbyen P-hus

Storbyen P-hus

Sted: Sarpsborg

Prosjekttype: P-hus med 170 p-plasser

Kontraktsum eks mva: 74 millioner kroner

BRA: 4.500 kvm

Byggherre: Vital Eiendom ASA

Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør

Arkitekt: SG Arkitekter

Rådgivere: Prosjektleder for byggherre: Sektor eiendom - RIB: Bright Rådgivende Ing. - RIG: Hans Petter Jensen - Rådgiver teknisk: Itech - RIBR: Egil Berge - Rådgiver vei, rådgiver VA: Cowi - Bygningsbesiktigelse/vibrasjonsmåling/skadeoppfølging: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Elektro: Storm Elektro - Ventilasjon: Klima Ventilasjon Energi - Rør: Borge Rør - Sprinkleranlegg: Brannsikkerhet Total - Grunnarbeider: Leif Grimsrud - Armering: Borg Armering - Forskaling: Frico - Malerarbeider og epoxy: Cerwonol - Gulvstøp: Sten & Olsen - Membranarbeider: Loggia Tak - Anleggsgartner: Stensetting - Anleggsgartner R.A. gate: Steinmiljø - Branntetting: Firesafe - Spunt: Kynningsrud - Lev. forskalingssystem: Hünnebeck Norge - Lev. ferdigbetong: Norbetong - Ståldører: Lande Mek.

Veidekke gikk under jorden i Sarpsborg i forbindelse med byens nye parkeringsanlegg.

Det har versert ideer og planer rundt parkeringsmuligheter under bakkeplan i Sarpsborg sentrum i flere år. Torget har naturlig pekt seg ut. Det ligger sentralt, har tilkjøringsmuligheter, og ligger i tilknytning til byens store kjøpesenter, Storbyen. Kommunen var på et tidspunkt aktuell som byggherre, men dette bortfalt forholdsvis tidlig. Utformingen, det vil si størrelse med antall plasser, har også variert. I 2001 ble to skisser lansert, det ene på 170 og det andre på 425 parkeringsplasser i to plan.

- Det var en totalvurdering av prosjektet, både pris - og sikkerhetsmessig. Risikoen med en for dyp utgraving kunne føre til grunnvannssenking for andre nærliggende bygg. Det kunne gi setninger, spesielt med tanke på at en del eldre bygninger i nærheten er bygget på flåter, sier Vegard Eng, prosjektleder hos Veidekke Entreprenør, som har utført arbeidene i en totalentreprise for Vital Eiendom AS.

Informasjon underveis

Utgraving i sentrumsnære områder medfører alltid sine forholdsregler og spesielle hensyn til naboer og publikum. - Vi hadde både et eget informasjonsmøte med kommunen, der det ble klarlagt hvem som var kontaktspart, og med nærmeste naboer, blant annet forretningene i kjøpesenteret Storbyen, før oppstart. Infoskriv ble sendt ut om hva som ville skje i den nærmeste fremtid, ikke minst omkring de trafikale forholdene i forbindelse med vare - og betongleveranser og masseutkjøring. Det ble ikke lagt skjul på at spunting ville kunne medføre både støy og rystelser. Videoregistrering og eiendomsbesiktigelse av naboeiendommer ble foretatt, men ingen setningsskader ble i ettertid registrert.

Ikke så ille som fryktet

Anleggsstart var i midten av november 2007. Leirmassene var temmelig bløte, og over 20.000 kubikkmeter moreneleire ble fraktet ut. Det måtte foretas en seksjonsvis utgraving på 6 x 6 meter av gangen, slik at det ble støpt drensbetong fortløpende i denne bredden for å stabilisere både grunn og spunt. Spuntarbeidene ble utført av Kynningsrud Fundamentering. Byggegropen ble spuntet på tre sider i tillegg til selve innkjøringsområdet, med hele 3.000 kvm spunt. Enkelte ble nok behagelig overrasket over at det ikke ble mer bråk. Det skyldes ikke bare at Kynningsrud brukte en spesialrigg med vibrohammer, men også fordi spuntnålene møtte vesentlig mindre motstand i de bløte massene.

Selv om det nå «bare» ble ett parkeringsplan gikk det allikevel med 450 tonn armering og ca. 4.500 kubikkmeter betong. På grunn av grunnforholdene på tomta er et fall på 1,5 meter fra den ene delen av parkeringsplanet til den andre, beholdt.

Flere steder, blant annet langs Sandesundveien, var det et omfattende nett av forskjellige kabler som måtte tas hånd om av kvalifisert personell. Utfordringen besto i å identifisere respektive eiere og operatører av tele- og datakablene samt diverse elektrokabler. Her var det viktig med god planlegging, både Relacom og Fortum bidro i så måte.

Parkeringshuset har innkjøring fra St. Mariesgate i nordvest. Tilgangen til de 4.500 kvadratmeterne med 170 parkeringsplassene skjer via to trappehus fra selve torvet og via en atkomsttunell fra Ultra som ligger i nedre plan

i Storbyen. Utformingen av innkjøringspartiet og trappehusene er gjort av

SG Arkitekter, mens selve parkeringskjelleren er tegnet av Bright Rådgivende Ingeniører, som også var RIB i prosjektet.

Lyst og imøtekommende

Parkeringshuset har et lyst dekke med epoxyoverflate, mens de enkelte oppmerkede biloppstillingsplassene har tilsvarende mørke. Kombinasjonen bidrar til et svært lyst parkeringshus og at eventuelle søl fra bilene ikke synes så godt på den mørke overflaten. Veggene i parkeringshuset utgjøres ved at det på stendere mellom dekket og taket er påmontert fasadeplater. Storbyen P-hus har døgnåpent og driftes av Q-Park.

Roald Amundsens gate var delvis oppgradert forbi kjøpesenteret tidligere. Det var et krav fra kommunen om at denne skulle forlenges med denne profilen opp til neste vegkryss. Veidekke har derfor anlagt ca. 120 meter med midtrabatt, fortau og sykkelsti i gaten.

- Å ivareta sikkerheten for de utenforstående har vært viktig og har fått fokus fra første dag. Det har vært mange skuelystne. På et tidspunkt med mye transport ut og inn var det nødvendig å ha en egen adgangsvakt for å hindre fotgjengere og uvedkommende å ta seg inn i byggegropa. Men ingen uhell ble registrert i den forbindelse, sier Eng.

Utomhusarbeidene på selve torget inngår ikke i kontrakten til Veidekke. Sarpsborg skal få et fullt ferdig oppgradert torg innen byjubileet om noen år. Det skal få et helt nytt utseende, der det skal beplantes, settes opp en permanent scene og klargjøres for en vannskulptur.

- Forprosjektet er vedtatt politisk. Nå skal det i løpet av vinteren klargjøres et detaljprosjekt som skal ut på anbud i mai. Anleggsstarten blir rett før eller etter sommeren. Litt væravhengig, men med en byggetid på ni eller ti måneder bør det stå ferdig til neste år, opplyser byarkitekt og prosjektleder i Sarpsborg kommune, Svein M. Jakobsen.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter