Halden kultursal

Halden kultursal

Halden kommune Kultursal og omsorgsleiligheter

Sted: Halden

Kontraktsum eks mva: 100 millioner kroner

Prosjekttype: Kultursal og omsorgsleiligheter

BRA: 5.000 kvm (3.500 omsorg - 1.500 kultursal)

Antall leiligheter: 30

Byggherre: Halden kommune

Totalentreprenør: AF Bygg Glomsrød

Arkitekt: SG Arkitekter 

Rådgivere: Byggeledelse: Byggettersyn - RIBR: Cowi - Prosjektledelse: Multiconsult - RIB: Inglingstad & Törnqvist - RIA: Brekke & Strand - RIE: Ing. Evensen - RIV: Siv. ing. Giert Aasheim

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Lindhaugen - Pele-arbeider: Kynningsrud Fundamentering - Elementer: Kynningsrud Prefab - Rør: F. Jørgensen - Elektro: Riis Elektro - Stålkonstruksjoner: BT-Stål - Oppmåling: Geo-Øst - Ventilasjon: Halden Ventilasjonsteknikk - Trapper, rekkverk og balkonger: Jotne Ankers - Mur og puss: Lasse Holst - Taktekking: Icopal Tak Øst - Blikkenslager: Terje Granstrøm - Maler: Eriksen og Lund - Glassfasader: Saint-Gobain Bøckmann - Lydtetting og brannsikring: KAEFER - Parkett: BoAndren - Dører: Dalco - Mur-, puss- og flisarb.: Lasse Holst

Å bygge en kultursal med omsorgsleiligheter som nærmeste nabo er ingen umulighet. Kun mange utfordringer.

Nede ved havna har byggherre Halden kommune all grunn til å være stolt av sin nye kultursal. Etter tiår med debatt og planer står det flotte bygget nå ferdig. Det skal ha ulike roller for ulike formål og vil for en stor del løse kulturlivets behov for en arena for konserter, teaterstykker og oppsetninger. Men det har også hele tiden vært kommunens intensjon om å kunne tilby leiligheter for yngre funksjonshemmede. Disse er nå på plass vegg i vegg med kultursalen, og sammen utgjør de mesteparten av et kvartal der et Thonhotell under oppføringen utgjør resten.

Vanskelige grunnforhold

Haldens historie er tuftet på sagbruk og hele den nedre delen av elveoset er fylt opp med generasjoner av sagflis. Gjennom tidene har dette mudret seg opp og skapte problemer da totalentreprenør AF Bygg Glomsrød satte i gang med fundamenteringen. Det er brukt over 200 friksjonspeler ned til 30 - 40 meter. En asfaltmembran er lagt som metangassperre. Det er tatt hensyn til eventuelle stigninger i havnivået ved å legge bygget på kote 2. Bæresystemet er betong og plasstøpte dekker. Takkonstruksjonene er delvis sperretak og lettak.

- Det er slått ned ca 60 peler under kultursalen. Også i randsonen til hotellet, de har nesten felles vegg. Som en direkte jobb for hotellets byggherre gjorde vi også deler av fundamenteringen for det nye hotellet. Hensikten var å unngå setningsskader mens byggingen av kultursalen pågikk, forteller prosjektleder Olav Stokkeland hos totalentreprenør AF Bygg Glomsrød.

Kulturarv og byggeskikk

Halden kommune forvalter sin kulturarv og legger gode føringer på byggeskikk i lokalmiljøet, heldigvis også uten unntak for seg selv. - Vi har blant annet vært styrt av en reguleringsbestemmelse som tillater maksimalt 21 meter visuell fasadelengde. Det har gitt fasaden en oppdeling i flere ledd, med det resultat at bl. a. den fremskytende delen foran glassfasaden i Tollbugaten holder seg innenfor de antall tillatte meterne, sier arkitekt Patrik Bergman fra SG Arkitekter.

Akustikk og etterklang

Kultursalen med 400 sitteplasser, ligger riktignok vegg i vegg med omsorgsleilighetene, og utenfra ses det som ett bygg. Men det er atskilte bærekonstruksjoner, søylene som bærer omsorgsboligene går friksjonsfritt gjennom siderommene til kultursalen og står på egne peler. Dette er med på å forhindre vibrasjonene fra den ene til den andre konstruksjonen. Det er også doble betongkonstruksjoner i kultursalen og for leilighetene. I tilknytning til kultursalen skal en videreføring av Divisjonsmusikken, Det Norske Blåseensemble, nå holde til. Rett under omsorgsleilighetene ligger øvingsrommene, og disse er lydisolert spesielt. Mellom doble dekker er det 10 cm mineralull. Selve rommet ligger som en frittstående boks uten kontakt med taket over og er dermed fullstendig lydisolert.

Det er sambruk mellom det kommende hotellet og kultursalen. Det blir inngang fra hotellet gjennom en skyvedør, og toalettkjernene for publikum ligger i hotellet.

Kultursalen er på 1.500 kvm og har 400 sitteplasser i et skyvbart amfi. To elementer i scenegulvet, hvert på 4 x 16 meter, kan heves inntil to meter opp, og fra snorloftet 13 meter oppe henger det 120 høyttalere. Det er ikke spart på det tekniske anlegget.

- Det var flere typer utfordringer i dette prosjektet, sier Lars Strand, fra Brekke og Strand Akustikk. - Et av dem var å skape gode arbeidsplasser for Det Norske Blåseensemble med gode øvingslokaler, uten å sjenere dem som bor over. Kultursalen er jo en flerformålssal, både for Rikskonsertene, teater og som øvingslokale. Salen har variabel akustikk, det skal fungere for alle. Det innebærer at man kan forandre og justere lydforholdene ved å kjøre gardiner på veggene ut og inn, eller vris i bestemte vinkler. Stofftypen kan også byttes ut, med for eksempel lydreflekterende velur. Kommunen har ikke spart på lydanlegget, det er omfattende og har svært god kvalitet, sier Lars Strand.

3.500 kvm omsorg

De 30 omsorgsleilighetene ligger som en egen seksjon og varierer mellom 50 og 75 kvm. De minste har stue, kjøkken og ett soverom, mens de større leilighetene har to soverom og kan bebos av både ektepar og eventuelt av barnefamilier. Bad og kjøkken er spesielt tilpasset de med spesielle forflytningsvansker. Ganger og oppganger har merkefarger for svaksynte. Inngangsrommet er gjort stort for at det skal være plass til å sette fra seg rullestoler. I andre etasje er korridoren ut mot gaten gjort bredere for å fungere som et innendørs fellesareal. Men leilighetene har også en stor, felles terrasse i andre etasje.

- Slike omsorgsleiligheter har en tendens til å ligge ute i periferien. Poenget med plassering sentralt i Halden er at det skal være mulig å komme seg ut å handle eller å delta i kulturlivet, forklarer arkitekt Bergman.

SG Arkitekter har i ulike roller i prosjektet vært med fra starten av.

Fasadene har zink, glass, puss og sekkeskuring. Et kunstnerisk innslag i fasaden består av et flisfelt produsert som mosaikk i Italia, som fortsetter og går gjennom glassfronten og inn i den storslagne foajeen.

- Dette er det tredje største prosjektet vi har vært med på. Men det har gått utrolig smertefritt. Vi har vært bevisste på hvem vi har hatt med oss. Pris er viktig, men vi har sett på totaløkonomien. Det betyr at vi også har sett på hvilke vi ønsker å samarbeide med ut i fra tidligere erfaringer for hvem som er mest framdriftsvillige, sier Stokkeland. Det har vært lagt vekt på omgangsformen i prosjektet. - Vi har vært nøye på måten vi behandler folk på. På den måten får vi gode samarbeidsformer i prosjektet. Det er viktig at man oppnår forståelse for at ikke bare vi, men også alle ue-ene må ha en god økonomi. Skjer det får du en vesentlig bedre byggesak. Ikke minst i ettertid, fastholder Stokkeland.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter