Her kommer midtrekkverk-prosjektene

Vegvesenet vil trappe opp byggingen av midtrekkverk. En rekke prøveprosjekter er ferdig bygd, andre er under sluttføring og andre er i under arbeid. Fra vegvesen.no har vi hentet listen over ferdige og planlagte midtrekkverk.

Ferdig bygd: * E18 ved Fokserød, Vestfold, ferdig 2000, 1,4 km * E18 Holmene-Tassebekk, Vestfold, ferdig 2002, 7,3 km * E18 Hånes-Rona, Vest-Agder, ferdig 2002, 1,25 km Under sluttføring: * E16 Nypefoss bru-Bråtan, Akershus, ferdig juli 2003, 3,2 km Godkjent og under arbeid: * E6 Østby-Selli, Nord-Trøndelag, 1,4 km * E18 Brokelandsheia-Vinterkjær, Aust-Agder, ferdig 2004, 12,0 km Godkjent, ikke startet: * E18 ved Eidanger, Telemark, 3,4 km Til behandling i Vegdirektoratet: * E18 Gulli-Holmene, Vestfold, ferdig 2003-2004, 2,4 km Andre veistrekninger som kan få midtrekkverk: * E6 Østfold, trefeltsveg med midtrekkverk som midlertidig løsning * Mer av E18 Gulli-Holmene (se over) * E39 Breimyr-Mjåvatn, Vest-Agder 2 km * E39 Sandved-Stangeland, Rogaland 2,3 km I tillegg ønsker Statens vegvesen å bygge ut ytterligere 200 kilometer med midtrekkverk, men mangler bevilgning. Fullt trøkk I forslaget til Nasjonal Transportplan går Statens vegvesen inn for at det bygges ytterligere 200 kilometer med midtrekkverk. Kostnaden er anslått til mellom 700 og 800 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til de ca. 40 kilometerne med rekkverk som allerede er foreslått. På E18 i Vestfold er to strekninger ferdig utbygd med rekkverk. På E18 Hånes- Rona i Vest-Agder er ytterligere en strekning ferdig utbygd. Tilsammen er 30 kilometer midtrekkverk enten ferdig bygget, under arbeid eller godkjent, men ikke påbegynt ennå. Ytterligere fem prosjekter med tilsammen 6,7 kilometer midtrekkverk er til behandling i Vegdirektoratet. Betong - Vi bygger disse med betongrekkverk, fordi dette er en robust løsning som tåler småsmeller uten å måtte repareres. Hensynet til motorsyklister var også inne i vurderingen. Dette er prøveprosjekter, vi vurderer nå hvordan dette skal tas inn som normal løsning i veinormalene, sier trafikkdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen Vegdirektoratet til vegvesen.no. Kostnaden pr. meter rekkverk i betong er mellom 1500 og 4000 kroner avhengig av hvor mye arbeid som må gjøres med veien i forhold til kryss, bredde osv.