Helikopterflygere på bakken ved fylte 60

Det er ikke aldersdiskriminering å nekte helikopterflygere å fly i Nordsjøen etter at de har fylt 60 år. Det slår Stavanger tingrett fast i en dom som kan få stor prinsipiell betydning.

Begrunnelsen er at det kan foreligge en teoretisk mulighet for økt risiko ved å la piloter fly til de er eldre enn 60 år, selv om det medisinsk ikke er bevist at det foreligger noen risiko. Heller ikke sertifikatreglene tilsier at piloter over 60 år representerer noen risiko.
Det var ti piloter over 58 år i CHC Helikopterservice som hadde saksøkt selskapet for aldersdiskriminering etter at de ble varslet om oppsigelse i samsvar med tariffavtalen ved fylte 60 år.

Strengere sikkerhetsstandard
Retten fastslår at sikkerhetsfilosofien offshore tilsier at det er legitimt for tariffpartene å legge en strengere sikkerhetsstandard til grunn enn hva som følger av sertifikatreglene.

De ti pilotene har vært representert av advokat Bent Endresen, mens selskapets advokat har vært Haakon Blaauw. I tillegg har advokat Nicolay Skarning vært partshjelper for Norsk Flygerforbund og flygerforeningen i Helikopterservice.

- Viktig dom
Både Helikopterservice, som er NHO-medlem, og tariffmotparten Norsk Flygerforbund mener det er saklig å kreve at helikopterpiloter slutter når de er 60 år. Saken ble reist av de ti pilotene som enkeltpersoner med henvisning til at de ble urettmessig utestengt fra arbeid på grunn av alder.

- Dette er en viktig og prinsipiell dom. Den viser at det i visse bransjer er saklig å legge vekt på at økt alder er et moment i en sikkerhetsvurdering, sier Skarning til NTB.
Begrunnelsen er at det kan foreligge en teoretisk mulighet for økt risiko ved å la piloter fly til de er eldre enn 60 år, selv om det medisinsk ikke er bevist at det foreligger noen risiko. Heller ikke sertifikatreglene tilsier at piloter over 60 år representerer noen risiko.
Det var ti piloter over 58 år i CHC Helikopterservice som hadde saksøkt selskapet for aldersdiskriminering etter at de ble varslet om oppsigelse i samsvar med tariffavtalen ved fylte 60 år.
Strengere sikkerhetsstandard
Retten fastslår at sikkerhetsfilosofien offshore tilsier at det er legitimt for tariffpartene å legge en strengere sikkerhetsstandard til grunn enn hva som følger av sertifikatreglene.
De ti pilotene har vært representert av advokat Bent Endresen, mens selskapets advokat har vært Haakon Blaauw. I tillegg har advokat Nicolay Skarning vært partshjelper for Norsk Flygerforbund og flygerforeningen i Helikopterservice.
- Viktig dom
Både Helikopterservice, som er NHO-medlem, og tariffmotparten Norsk Flygerforbund mener det er saklig å kreve at helikopterpiloter slutter når de er 60 år. Saken ble reist av de ti pilotene som enkeltpersoner med henvisning til at de ble urettmessig utestengt fra arbeid på grunn av alder.
- Dette er en viktig og prinsipiell dom. Den viser at det i visse bransjer er saklig å legge vekt på at økt alder er et moment i en sikkerhetsvurdering, sier Skarning til NTB.
Han mener at Norge som ønsker å ha den tryggeste oljeproduksjonen i verden, også må kunne stille særlig strenge krav til helikopterpiloter.
Skarning opplyser samtidig at bedriftslegen i selskapet under rettssaken bekreftet at eldre piloter er like bra, ja endog bedre og mer erfarne enn de yngre.
Han mener at Norge som ønsker å ha den tryggeste oljeproduksjonen i verden, også må kunne stille særlig strenge krav til helikopterpiloter.
Skarning opplyser samtidig at bedriftslegen i selskapet under rettssaken bekreftet at eldre piloter er like bra, ja endog bedre og mer erfarne enn de yngre.