Varsler søksmål om gjerdehold

Fire kommuner har sendt varsel om søksmål til Samferdselsdepartementet fordi Jernbaneverket ikke vedlikeholder gjerder langs Dovrebanen.

Prosessvarselet ble sendt 19. desember i fjor fra advokatfirmaet Lund § Co på vegne av kommunene Midtre Gauldal, Rennebu og Oppdal i Sør-Trøndelag fylke og Dovre i Oppland fylke. Striden om gjerdehold langs jernbanen ser nå ut til å havne i retten - trolig Oslo tingrett - etter at møter mellom kommunene og Jernbaneverket, og et møte med Samferdselsdepartementet, ikke førte til enighet.
- Vi venter svar fra Samferdselsdepartementet. Det kan være at vi kommer til enighet, sier advokatfullmektig Silje Aga Rogan i Advokatfirmaet Lund til NTB.

- Kommunene betalte
Hun framstiller saken på denne måten i en e-post til NTB:
Da Dovrebanen ble bygget, betalte kommunene cirka 300.000 kroner til Jernbaneverket - den gang «Jernbanen» - for gjerdehold langs banen. Dette var et betydelig beløp den gang. Staten har overholdt plikten til gjerdehold fram til cirka 2000. Gjerdene er viktige både for folk og husdyr. Det er et stort antall beitedyr i området og problemer med påkjørsler både av husdyr og vilt er betydelige.

Ansvarlig advokat for saken i Lund § Co er Caroline Lund.
Samferdselsdepartementet har i et brev til advokatfirmaet opplyst at det ikke kan forventes svar på prosessvarselet før i begynnelsen av februar.

«Vi vil komme tilbake til saken dersom vi trenger ytterligere tid for å kunne gi tilbakemelding», skriver departementet i et brev datert 6. januar i år.

Nektet erstatning
Striden om Jernbaneverkets gjerdeplikt har pågått lenge, og var i desember 2006 tema for et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) fra stortingsrepresentant André N. Skjelstad (V).
De fire kommunene Midtre Gauldal, Rennebu, Oppdal og Dovre begynte å forberede rettssak etter at Jernbaneverket nektet å betale erstatning for 17 storfe og kalver som ble drept av et godstog på grensen mellom Oppdal og Rennebu den 21. juli 2006.

Jernbaneverket hevdet den gang at de gamle rettsbøkene og stortingsdokumentene som Sør-Trøndelag Bondelag henviste til i forbindelse med erstatningskravet, ikke innebærer noen forpliktelse til gjerdehold langs jernbanen på strekningen Dombås - Støren.