Hallingdalsveien trenger rask oppgradering

- Jeg tar ikke for mye i når jeg sier at det trengs opp mot 60 millioner kroner for å få løftet standarden på riksvei 7 opp mot samme nivå som andre riksveier her til lands, sier fungerende distriktsvegsjef i Øvre Buskerud, Knut Erik Skogen til Drammens Tidende

Skogen beskriver den sterkt ulykkesbelastede stamveien til å være i i elendig forfatning. Men ifølge distriktsvegsjefen kommer ikke større utbedringer av veien kommer ikke før etter 2015. - Vi har en rullering av veiplanen og frem til 2015 er det ikke avsatt midler til Hallingdalsveien uten enkelte trafikksikkerhetstiltak, sier Skogen til Drammens Tidende. Tungtrafikken er høy Fortsatt er Riksvei 7, som etter mange års kamp ble del av stamveinettet våren 2003, den korteste veien mellom Oslo og Bergen, skriver Drammens Tidende og angir lengden til 489 kilometer. Vegvesenets målinger viser at hele 17 prosent av trafikken på Hallingsdalsveien er tungtrafikk. Til Drammens Tidende sier Skogen at tungtrafikken i gjennomsnitt er syv prosent høyere enn hva veien er bygd for.