Økt satsning på midtrekkverk

22 mennesker har så langt mistet livet i juli. Flere av ulykkene er frontkollisjoner hvor kjøretøy har kommet over i motstående kjørebane. Nå vil norske veimyndigheter trappe opp byggingen av midtrekkverk, skriver Aftenposten.

Trafikkdirektør Eva Solvi i Vegdiretoratet sier til avisen at Vegdirektoratet allerede har hatt en gjennomgang av veinettet for å se hvor dette er mulig å forsere utbyggingen av midtrekkverk på veier som er brede nok til at utrykningskjøretøyer kommer forbi. Hun opplyser at i forslaget til Nasjonal Transportplan går Vegdirektoratet inn for at det skal bygges 200 kilometer med midtrekkverk i tillegg til de 40 kilometerne som allerede er foreslått. Solvi beregner kostnadene til et sted mellom 700 og 800 millioner kroner, skriver Aftenposten. Svenskene et steg Mens det fortsatt kun finnes noen få kilometer med midtrekkverk på norske veier, har svenske veimynbdigheter allerede anlagt 800 kilometer vei med midtrekkverk. Ifølge Aftenposten er antall dødsulykker på disse veistrekningene redusert med hele 80 prosent. Et billig og effektivt virkemiddel i kampen mot trafikkdøden sier svenske veimyndigheter til Aftenposten. Ifølge svensk statistikk sparer 40 kilometer midtrekkverk og siderekkverk sparer ett liv i året. En av årsakene til at svenskene ligger langt foran Norge på dette området forklarer Solvi med at man i Sverige gjennomgående har bredere veier, noe som gjør det lettere å bygge midtrekkverk. Norske tofeltsveier er generelt for smale, sier Eva Solvi til Aftenposten. Satser på betong På E18 i Vestfold og E18 Hånes-Rona i Vest-Agder er tre strekninger med totalt 30 kilometer midtrekkverk utbygdt eller under utbygging. Ytterligere fem prosjekter med til sammen 6,7 kilometer midtrekkverk er til behandling i Veidirektoratet, opplyser Aftenposten. - I Norge satses det ifølge Slvi på betongrekkverk, fordi dette er en robust løsning som tåler småsmeller uten å måtte repareres. Hensynet til motorsyklister var også inne i vurderingen. Dette er prøveprosjekter, vi vurderer nå hvordan dette skal tas inn som normal løsning i veinormalene, sier Solvi tl Aftenposten. I følge Solvi koster det avhengig av stedlige forhold et sted mellom 1500 og 4000 kroner å bygge betongrekkverk