Ford Maverick i Norge

I månedsskiftet juni/juli ble den firehjulsdrevne terrengbilen Ford Maverick lansert i Norge. Dermed får også norske Ford-kjøpere tilgang på biler i den meget populære klassen for små firehjulsdrevne SUV'er.

Ford Maverick bygges ved samme fabrikk som den amerikanske Ford Escape, som er en av USAs mest solgte små Sport Utility Vehicles (SUV). Dette preger også både motorisering og utstyrsnivå. Den nye SUV'en i det norske Ford-programmet er 442 cm lang, 182 cm bred og 177 cm høy. Lengdemessig er den i samme klasse som Ford Focus stasjonsvogn, mens Ford Maverick rager 34 cm over sin europeiske slektning og er 12 cm bredere. Ikke minst merkes høyden, som har gitt mulighet for en takhøyde foran på 103 cm og 99,5 cm bak. 2- og 3-liter Ford Maverick leveres i to hovedversjoner, en XLT med 2-liters rekkefirer som utvikler 124 HK og et dreiemoment på 175 Nm, og en 3-liters V6 som gir 197 HK og et dreiemoment på 265 Nm. Rekkefireren er kombinert med en 5-trinns manuell gearkasse, mens V6-motoren arbeider gjennom en 4-trinns elektronisk styrt automatgearkasse. Felles for de to modellene er 4x4-systemet Control Trac II. Under normal kjøring er bilen forhjulsdrevet. Dersom forhjulenes veigrep skulle reduseres, overføres krefter til bakhjulene for å sikre fremkommelighet. I tillegg kan man, dersom det er nødvendig, låse transmisjonen i en permanent 4x4-stilling. Dette betyr at bilen vil være like velkjørende på en motorvei som ute på en dårlig brøytet setervei. At bilen i hovedsak kjøres med drift bare på forhjulene gir også merkbar gevinst på drivstofforbruket. Mye utstyr I hovedsak er de to Ford Maverick-versjonene likt utstyrt. Det som kommer i tillegg på modellen med V6-motoren er elektrisk drevet soltak, lærtrukne sportsseter, Cruise Control, lærtrukket ratt og radio med CD-skifter. Noe av dette utstyret kan også leveres til modeller med 2-liters motor mot et pristillegg. Blant eksemplene på at dette er en ekte amerikansk SUV er detaljer som ekstra 12-volts strømuttak i bagasjerommet og tilgang til bagasjerommet ved å vippe opp bakruten uten å åpne bakluken. Prismessig starter serien på kr. 341.900, mens modellen med V6-motor vil koste kr. 529.900.