Ingen suksess med jernbanelinjer i utlandet

Med Stortingets velsignelse etablerte Jernbaneverket gjennom sin forretningsenhet Baneservice selskapet BanService Prosjekt AS (BSP) med formålet å bygge jernbanelinjer i Sverige og Danmark. Det ble ingen stor suksess!

Siden etableringen i 2000 har BSP vært involvert i fem utenlandsprosjekter. To av disse, et i Sverige og et i Danmark, har ifølge Dagsavisen påført Jernbaneverket milliontap. Nå har Jernbaneverket besluttet å avvikle satsningen etter å ha tapt 36,4 millioner kroner, skriver Dagsavisen. Ifølge avisen kan tapet reduseres til 27,5 millioner kroner hvis en får solgt omløpsmidlene. - Det var rett og slett dårlig kvalitetssikring av anbudene. Det er svært uheldig, og vi kan ikke gjøre annet enn å legge ned selskapet når det har en underbalanse, sier Lars Skålnes, direktør i Baneservice og også daglig leder i BSP, til Dagsavisen. Riksrevisjonen kritisk Da Stortinget ga grønt lys til etableringen av BanService AS var det under forutsetning av at selskapet ikke skulle ha egne ansatte eller eiendeler. Likevel har det vært ansatt én person i Sverige og én i Danmark. Riksrevisjonen har ifølge Dagsavisen gjennomgått BSPs regnskaper, og mener ansettelsene strider mot Stortingets intensjoner. Riksrevisjonen skal også stille seg også kritisk til en del andre disposisjoner. I strid med forutsetningene Opprettelsen av BSP var ifølge Dagsavisen gjort for å redusere risikoen for at Jernbaneverket ble påført større tap enn den innskutte egenkapitalen på 100.000 kroner. Likevel skrev Jernbaneverket en erklæring i fjor som sa at det ikke ville kreve sine tap dekket før andre leverandører hadde fått dekket sine tap. Dagsavisen skriver at Riksrevisjonen nå stiller spørsmål ved om denne erklæringen kan ses på som en statsstøtte til BSP, og dermed i strid med EØS-avtalen. Det stilles også spørsmål ved om Jernbaneverket har fullmakt til å påføre staten tapsrisiko ved å skrive en slik erklæring. - Vi har ikke tenkt på dette som en statsstøtte, sier direktør Lars Skålnes til Dagsavisen. Ifølge Dagsavisen er Samferdselsdepartementet enig i at ansettelsene i Sverige og Danmark er i strid med forutsetningene. Når det gjelder spørsmål om ulovlig statsstøtte vil ikke departementet vurdere dette fordi selskapet nå skal avvikles, skriver Dagsavisen.