Lofast-kontrakt til SRG

AF-eide Scandinavian Rock Group (SRG) er innstilt som entreprenør til første byggetrinn på Lofast del 2.

Strekningen gjelder parsell Gullesfjordbotn-Austerstraumen og arbeidene skal utføres til en kontraktssum på 212,7 millioner kroner ekskl. mva, opplyser prosjektleder Einar Karlsen i Statens vegvesen Region nord til Byggeindustrien. Prosjektet omfatter veibygging inklusive Sørdalstunnelen, total parsellengde ca 14,4 km inkl. tunnel ca 6,4 km. Arbeidene starter opp 18. august i år og skal ferdigstilles våren 2007. Bilde viser stedet hvor Lofast-traseen skal tilknyttes eksisterende E 10 ved Gullesfjordbotn. Arbeidene starter utpå myra midt på bildet, og i høst skal det bygges pilotveg inn til tunnelpåhugget so er lokalisert midt i bildet innerst i Sørdalen, ca 7 km fra tilknytningspunktet. Pilotvegen bygges i traseen for den permanente vegen, som skal følge dalbunnen. Pilotvegen bygges som en jordarmert konstruksjon på myrstrekningene, og bygges av morenemasser som tas ut ved Gullesfjordbotn i traseen for vegarmen som blir framtidig tilknytning til Vesterålen. Permanent veg bygges av steinmassene som tas ut fra Sørdaltunnelen, som blir 6370 m lang.