Ærespris til Trond Arne Stensby

Hedmarkingen Trond Arne Stensby er tildelt Egil Lundebrekkes ærespris for 2008. Stensby mottok prisen blant annet fordi han gjennom sitt arbeid med å finne nye løsninger for bruk av tre i bruer har bidratt til å utvikle vegfaget.

Stensby mottok æresprisen for 2008 under samferdselskonferansen på "Kursdagene 2009" ved NTNU i Trondheim sist onsdag. Prisen deles ut av Norsk veg- og trafikkfaglig forening (NVTF), og går til en person som har bidratt til å utvikle arbeidet med veg og trafikk.

Lang erfaring med trebruer
Trond Arne Stensby jobber i dag på bruseksjonen i Statens vegvesen Region øst. Han har i 20 år jobbet med bruer generelt og trebruer spesielt. Arbeidt med trebruer rommer alt fra relativt enkle trebruer i Hedmark på slutten av 1980-tallet til nyere og mer avanserte trebruer som på Flisa og i Nybergsund. Ærespris-juryen vektla at Stensby har bidratt til å utvikle nye løsninger med tre som konstruksjonsmateriale, og at flere av bruene har vært med å prege lokalmiljøet.

Ideskaper og entreprenør
- Som fagperson omtales Trond Arne Stensby som en idéskaper og som en pådriver. Videre omtales han som en entusiastisk medarbeider. I tråd med Egil Lundebrekkes ånd holder Trond Arne Stensby fast på sine synspunkter, men han henter gjerne impulser fra andre miljøer og andre land. Stensby blir betegnet som en entreprenør som tar ansvar og sterkt farger fagområdet sitt, fremhever Marit Liv Solbjørg, leder av NVTF.

En ære å få prisen
- Det er en stor ære å motta denne prisen, og prisen er en ekstra motivasjon for å fortsette med nyskapende arbeid. Jeg setter stor pris på at det har vært gitt rom for å drive nyskapning og kreativt arbeid i Hedmark. Videre setter jeg stor pris på signalene om at det fortsatt skal være rom for å tenke kreativt i Statens vegvesen, forteller senioringeniør Trond Arne Stensby.

Egil Lundebrekkes ærespris
Egil Lundebrekkes ærespris deles ut annet hvert år. Æresprisen deles ut til en person i etater eller firmaer i vegsektoren, som har:
* Utvist kreativitet og/eller stor dyktighet i arbeidet.
* Bidratt til nye metoder og løsninger for trafikksikkerhet, framkommelighet eller miljø.
* Forbedret eksisterende metoder og verktøy for planlegging og prosjektering.
* Bidratt til å gjøre veg- og trafikkfagene attraktive med tanke på rekruttering.