Tankene tettes på Melkøya

112 stålplater på 25 tonn hver skal danne taket på de fire lagertankene på Snøhvit-anlegget. I begynnelsen av august skal takplatene monteres. Det er første gang tanktak lages på denne måten.

De prefabrikkerte stålelementene ankom Hammerfest 16. juli etter å ha blitt skipet opp fra Dunkerque i Frankrike. Det er det belgiske selskapet Tractebel som har produsert platene, melder Statoil på sine hjemmesider. På grunn av de store dimensjonene, kan taket ikke leveres i ett stykke. Det er derfor delt opp i plater formet som kakestykker. De største platene er 34 meter lange og 11 meter brede. Det går med 28 plater til ett tak. Platene løftes av båtene med kran og monteres på tankene, der de sveises fast. Oppheisingen og sveisingen vil være følsom for vind, men ellers vil ikke monteringen være utsatt for spesielt store utfordringer, forklarer Morten Vinje, områdeleder for tankanlegget. Diameteren på de største tankene er 78 meter. I midten av kaken bygges det et tårn som skal støtte opp under platene. Etter hvert som platene sveises sammen, vil de støtte hverandre, og det midlertidige støttetårnet kan fjernes. De spesielle værforholdene på vinteren som gjør også tankbyggingen for Snøhvitprosjektet noe spesiell. Vanligvis starter tankbyggingen innenfra, men for at arbeidet på Melkøya ikke skal stoppe opp til vinteren, er det her nødvendig å bygge ytterskallet først. Deretter kan arbeidet innvendig med ståltank og isolering starte. Neste år skal det legges et betonglokk oppå hver av tankene. Ytterskallet på den første tanken, som skal romme flytende naturgass (LNG - liquefied natural gas), har stått ferdig siden midten av juli. Ytterligere to tanker skal stå klare til takleggingen starter i begynnelsen av august. To tanker skal hver romme 120.000 kubikkmeter nedkjølt gass. De andre to skal inneholde henholdsvis kondensat og flytende petroleumsgass (LPG - liquefied petroleum gas).