Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Millionsprekk for Atlanterhavstunnelen

Publisert: 29.12.2008 16:25. Sist endret: 27.11.2013 19:28.

Som Byggeindustrien tildigere har meldt er det store utfordringer med byggingen av den undersjøiske Atlanterhavstunnelen mellom Kristiansund og Averøy. (Se video)

  • Boligprisene fortsetter rett oppover

  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap

  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Nettleder

Boligprisene fortsetter rett oppover

Les også:

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev
  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap
  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid
  • Fylkesvei i Bergen stengt ut uken
  • BNL: Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo
  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Atlanterhavstunnelen
 

* Forbinder Averøy med Kristiansund under Bremsnesfjorden.
* Norges femte lengste undersjøiske tunnel (5727 meter).
* 28 meter gjenstår før gjennomslag.
* Sannsynlig pris: 732 millioner kroner.
* Finansiert med 70,5 prosent bompenger.

Tunnelen ser ut til å bli nesten ett år forsinket, og trafikantene risikerer en ekstraregning på flere titall millioner kroner. Statens vegvesen og Mesta krangler om tilleggskostnadene.

Atlanterhavstunnelen blir Norges femte lengste undersjøiske tunnel. Lengden blir 5.727 meter. Det gjenstår nå bare 28 meter å sprenge. Prosjektleder Hallgeir Brudeseth i Statens vegvesen sier til NTB at det arbeides i en svakhetssone med mye innlekkasje av vann. Arbeidet er særdeles komplisert og tar derfor mye tid.

Forsinket
Atlanterhavstunnelen skulle egentlig ha vært åpnet for trafikk 12. desember i år. Lenge lå det an til at dette tidsskjemaet skulle holde. Så gikk det et dramatisk ras inne i tunnelen 29. februar i år. Store mengder vann under stort trykk presset seg inn i tunnelen, og det var bare 45 meter fjell som skilte mellom havbunnen og tunneltaket. Etter denne datoen har både entreprenøren Mesta og Statens vegvesen hatt særdeles store utfordringer. Det har vært et problem å tette innlekkasjen og samtidig fortsette tunneldrivingen.

- Slik det nå ser ut, vil vi få gjennomslag i februar, men tunnelen kan neppe åpnes for trafikk før på ettersommeren 2009, sier Brudeseth.

Han sier at det ikke er noen fare for at prosjektet må oppgis langs den valgte traseen. Men det tar tid og koster penger, medgir prosjektlederen.

Dermed går det i retning av en forsinkelse på henimot ett år for dette store prosjektet til 732 millioner 2008-kroner.

Blir dyrere
Hvor mye høyere sluttregningen for Atlanterhavstunnelen blir, vet ingen i dag. Hallgeir Brudeseth sier til NTB at det er snakk om en fordyrelse som følge av ekstraarbeider med drivingen på flere titalls millioner kroner. Om det blir en tilsvarende fordyrelse for hele vei- og tunnelprosjektet vet han ikke.

Brudeseth bekrefter at entreprenøren Mesta og Statens vegvesen ikke er enige om håndteringen av ekstrakostnadene.

Mestas prosjektleder, Jonny Madsen, ønsker ikke å kommentere et kontraktsforhold. Han sier til NTB at Mesta har en god dialog med Statens vegvesen. Han regner med at entreprenør og byggherre blir enige om en løsning.

70,5 prosent av Atlanterhavstunnelen er finansiert gjennom bompenger. Trolig blir det trafikantene som må bære en kostnadssprekk gjennom forlenget bomperiode og/eller høyere avgift.

Nøkkelord:

Mesta, Statens vegvesen, Tunnel, Anlegg
 

Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

 

BNL:
Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen
- håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen