Jernbanekontrakt til YIT

De elektrotekniske installasjonene i den nye jernbanetunnelen som nå bygges mellom Lysaker og Sandvika utenfor Oslo, Bærumstunnelen, skal utføres av den tekniske entreprenøren YIT.

YIT og Jernbaneverket undertegnet onsdag en kontrakt om dette til en verdi av 120 millioner kroner.

- YIT hadde det prismessig gunstigste tilbudet. I vår evaluering har vi også lagt vekt på at YIT innehar god kompetanse i sin oppdragsorganisasjon, erfaring med tilsvarende oppdragsgjennomføring, samt god ivaretakelse av kvalitetssikring og HMS knyttet til gjennomføring av kontrakten, sier prosjektleder Knut Erik Gudem i Jernbaneverket.

Senior prosjektleder Per Morten Rostille i YIT fastslår at dette er et teknisk utfordrende prosjekt som vil involvere flere forskjellige fagavdelinger i YIT.

- Vi har tilegnet oss betydelig jernbanekompetanse, blant annet fra arbeider på strekningen Sandvika-Asker og Gardermobanen, slik at vi er trygge på at vi både har riktig kompetanse og de nødvendige ressurser for et så stort og sammensatt prosjekt som dette, fastslår han.

Kontrakten omfatter blant annet installasjon av et 22 kV fordelingsanlegg, teknisk utrustning til koplingshus for mating til kjøreledninger, strømforsyning til alle signal- og teleanlegg, nødstrømsforsyning og forskjellige sikkerhetsinstallasjoner, omfattende røykventilasjon, nødlys, ganglys og skilting av rømningsveier. Anlegg for sporvekselvarme, innbruddsalarmer og plattformbelysning inngår også i kontrakten.

Kontrakten omfatter også to opsjoner. En på installasjon av et nytt nødlyssystem på strekningen Sandvika-Asker og en på et tilleggssystem for nødlys i Bærumstunnelen, til en samlet verdi av 30 millioner kroner.

Utbyggingen mellom Lysaker og Sandvika er siste del av Jernbaneverkets utvidelse fra to til fire spor mellom Lysaker og Asker. Arbeidet med de elektrotekniske installasjonene skal starte i februar neste år og avsluttes sommeren 2011. Hele strekningen skal være klar til bruk i august 2011.