Etterlengtet veiåpning i Sogn

Innbyggerne i Sogn har lenge ventet på at Fatlatunnelen skulle åpne. Det var en tydelig fornøyd samferdselsminister Liv Signe Navarsete som fikk æren av å åpne rassikringsprosjektet.

Rv 55 Fatlatunnelen

Fatlatunnelen er siste del av rassikringen av veien mellom Leikanger og Sogndal.

Strekningen består av en 2,2 km lang tunnel og ca 1 km med vei i dagen. Strekningen er statlig- samt bompengefinansiert. Totalkostande på prosjektet er 182 millioner kroner.

Det er Mika som har vært entreprenør på prosjektet.

Nå kan innbyggerne i Leikanger og Sogndal endelig ferdes trygt mellom de to bygdene. Fatlaberget har i alle år ligget som et farlig element i ferdselen mellom tettstedene. Det har vært mange nesten-ulykker på strekninger opp gjennom årene. I fjor gikk det også helt galt da en 24 år gammel jente mistet livet etter å ha blitt truffet av en stein. Dette skjedde like etter at arbeidet med tunnel startet.

Den omkomne var datteren til en nær venninne av samferdselsministeren, og derfor ble åpningen ekstra spesiell for Navarsete.

Hun var lettet og fornøyd med at strekningen nå blir trygg å bruke.

- Jeg har selv vært redd flere ganger på denne strekningen, og jeg vet at dette er et etterlengtet prosjekt. Derfor er jeg glad for at dagen nå er kommet, sa Navarsete. Hun var med å få i gang prosjektet i 2006 og og var glad for å kunne delta i åpningsarrangementet.

Flere ansatte i Statens vegvesen, og spesielt geolog Svein Helge Frækaland, uttalte også at dette var en lettelsens dag. Han har opp gjennom åene hatt ansvaret for når veien skulle være åpen og gi beskjed når den var for farlig å benytte.

- En tung bør som blir borte fra skuldrene, uttalte Frækaland.

Fatla-strekningen er regnet som den mest rasutsatte strekningen i landet, og en lokal rassikringsgruppe har jobbet i mange år for å få en tunnel på strekningen.
Lederen av rassikringsgruppen Kai Lille-Homb var også en glad mann fredag. Arbeidet han og gruppen har gjennomført har de siste årene spredd seg til flere deler av landet. Mange etterspør tryggere veier, og dette arbeidet fortsetter en rekke steder. Men gjengen i Sogn kan nå legge bort arbeidet etter 14 strevsomme år med kamp.

Samferdselsministeren hadde også md seg en liten julegave til innbyggerne i Sogn. Frem til 1. januar blir det gratis å benytte bompenge-strekningen.

Les mer i neste utgave av Byggeindustrien