Betonmast desidert lavest

Av de tre tilbyderne på Østre Tangent i Bjørvika-prosjektet tilbyr Betonmast aller laveste pris. 

Mens Betonmast Anlegg vil bygge brua for 289 millioner kroner er avstanden til Skanskas tilbud på 327 millioner så stor at to konvolutt-prinsippet med vekting av tilbyderne på gjennomføringsevne og miljø i konvolutt nummer en, faller bort.

AF Skandinavia er tredje tilbyder med tilbudssummen 346 millioner kroner.

Er tilbudet fra Betonmast Anlegg uten forbehold og regnefeil som endrer beløpet, ligger det an til at entreprenøren får sin andre bruentreprise i Bjørvika i løpet av kort tid. Betonmast skal også bygge gangbrua over sporene på Oslo S.

- Det laveste tilbudet er noe høyere enn hva vi hadde regnet med. sier prosjektleder Svein Røed i E18Bjørvika-prosjektet i en kommentar til Byggeindustrien. Kontraktssignering skjer i slutten av januar.

Brua over sporområdene bygges som en del av vegnettet i Bjørvika. Byggearbeidene skal starte i slutten av året, og brua skal stå ferdig samtidig med Bjørvikatunnelen høsten 2010. Brua får to kjørefelt og et atskilt felt for syklende og gående.

Bindeledd
Hvis du i dag skal forsere jernbanesporene fra indre by må du enten runde Oslo sentralstasjon eller følge Oslogate. Dette er en avstand på 1100 meter og det er derfor en stor barriere for gående og syklende. Med Østre tangent kan myke trafikkanter komme over sporområdet på en sikker og effektiv måte.

Hvor går tangenten?
I Bispegata/Sørenggata bygges det en rundkjøring med tilkomst til den nye brua. Også hovedgata i nye Bjørvika – Dronnings Eufemias gate – vil i øst gå inn i rundkjøringen. På nordsiden av jernbanesporene følger tangenten en ny lokalgate vestover langs sporene og ender i et lysregulert kryss mot Schweigaards gate.

Fordeler trafikk
Østre tangent blir en viktig lenke i det nye veisystemet i Bjørvika. Den vil avlaste trafikken i Dronning Eufemias gate, rv. 4 Nylandsveien og operaens nærområde. Trafikken reduseres fra 43.000 til 27.000 biler i døgnet. Tangen får en daglig trafikk på 20.000 biler. (Prognosetall for trafikken i 2015). 

Den nye brua tilrettelegges ikke spesielt for kollektivtrafikk, men er en forutsetning for at det anlegges kollektivfelt over Nylandsveien. Det gir bedre forhold for busstrafikken til Bussterminalen i Schweigaards gate.