Star Maling med rekordresultat i 2002

Kraftig kostnads- og bemanningskutt gjorde i f ølge Drammens Tidende året 2002 til et stjerneår ved Star Maling og Lakk A/S i Lier. Selskapet fikk et resultat før skatt på nær 12,6 millioner kroner , som er det beste noen sinne. Men i år kjemper landets nest største malingsfabrikk for å unngå tap og å oppnå et nullår. - Fjorårstallene er jeg svært godt fornøyd med. 1. og 2. tertial var fantastiske, mens siste tertial i 2002, var svakt. 12.6 millioner kroner før skatt, ble et av de beste resultater vi har oppnådd noensinne. Hittil i år ser det mørkt ut. Norsk industri sliter og vi merker følgene av det ved at vi ikke har tjent penger 1. halvår. Det må vi snu. Kostnadene må ned og inntektene opp for at vi skal gå i balanse. Nøkternt sett er jeg derfor fornøyd med et nullår i år, sier daglig leder ved Lier-bedriften Star Maling og Lakk A/S, Frode Weberg, til Drammens Tidende. Med en andel på 85 prosent er Star solid markedsleder innen produksjon og salg av rustbeskyttende maling til skip, offshore og industri. Dette gjør at bedriftens aktiviteter og lønnsomhet går opp og ned i takt med gode og dårlige tider innen industrien. Nedgangstiden norsk industri har opplevd det siste året merkes derfor direkte på pungen. Selv om kronen nå er noe svekket og flere andre konjunkturfaktorer for industri igjen peker svakt oppover, vil virkningen av dette først slå ut i Star-kassen helt på tampen i år og inn i 2004. - Fjorårets omsetningssvikt på over 27 millioner skyldes i hovedsak dårlige tider for industrien. Store kunder flytter ut, noen har gått konkurs og mange utsetter/reduserer store vedlikeholdsoppgaver. Vi vinner fortsatt storkontrakter like ofte som før. Forskjellen er at det ikke er like mange kontrakter å slåss om. Totalmarkedet har gått ned. En positiv endring er på gang, men erfaringsmessig går det fra et halvt til ett år før vi får full uttelling av dette. Men det lysner, id et storleveranser til det nye Kristin-feltet i Nordsjøen og vedlikeholdskontrakten med Statoil dras i gang like etter ferien, sier Weberg. Det vi har gjort for å øke inntektene er å legge om strategien til mer satsing på det dekorative markedet - ute og innemaling til privatkunder. Blant annet har vi utviklet et malingsortiment av topp kvalitet og bygger opp salgs- og distribusjonsapparatet overfor privatkunder. Vi er også i startgropa med sikte på produksjon av en egen malingstype - privat brand - til minst en stor byggevarekjede. Dette vil slå inn kommende malesesong. Vi har bare 20 millioner i salg av et marked på to milliarder kroner, så her er det mye å ta av. Å øke fra dagens 10 - 12 til gamle høyder med 25 prosent av omsetningen på privatmarkedet bør være et mål, sier Frode Weberg til Drammens Tidende.