Mer ledig kapasitet enn noen gang

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) har gjennomført analyser av kapasiteten i anleggsbransjen høst og vår fra 2006, og det har aldri vært målt mer ledig kapasitet enn høsten 2008.

MEFs tiltakspakke

* 1,6 milliarder kroner til asfaltering. Det er en dobling av budsjettet for 2008.
* 1 milliard kroner til rassikring. Det er en tredobling av årets budsjett.
* Vegvesenet og Jernbaneverket må få marsjordre om å forberede nye prosjekt som kan startes raskere enn planlagt.

På en måneds sikt har bransjen 16 prosent ledig kapasitet, på tre måneders sikt er kapasiteten 33 prosent. Dette tilsvarer 30 prosent mer ledig kapasitet på en og tre måneders sikt i forhold til høsten 2007.

Siden oktober har situasjonen i anleggsbransjen forverret seg dramatisk
MEF har også i oktober og desember 2008 gjennomført undersøkelser om bransjens forventninger til framtiden. I undersøkelsene ligger en analyse av ordrereserve, arbeidskraft, maskinpark og oppfatning om framtiden for neste halvår.

* 54 prosent av bedriftene svarer at de har svært dårlig eller dårlig ordrereserve de neste seks månedene.
* 31 prosent av bedriftene rapporterer om uendret ordrereserve.
Bare 15 prosent sier de har god eller svært god ordrereserve.
* 42 prosent av bedriftene varsler at de vil permittere eller si opp ansatte de neste seks månedene. Tilsvarende måling i oktober viste 30 prosent.
* 55 prosent forventer ingen endring i antall ansatte. I oktober var dette 65 prosent.
* Bare tre prosent av bedriftene varsler i desember at de vil ansette flere. I oktober var dette sju prosent.

- Vi ser nå et marked med flere tilbydere på alle anbud, mer ledig kapasitet enn noen gang, bedre periodisering av anbudene og synkende råvarepriser. Dette åpner et "mulighetsvindu" og gir en unik timing for veiinvesteringer som vil være billige noen år framover. Vegbygging vil dempe arbeidsledigheten og gi mye mer veg for pengene flere år framover i tid. "Vinduet" lukkes gradvis igjen når finanskrisen går over og mot 2020 når eldrebølgen har satt inn for fullt. Forskuttering av veiprosjekter nå er derfor viktig, venter vi for lenge blir alt mye dyrere, sier Trond Johannesen i MEF.