Håper å få Crete Cement flott på fredag

I Kystverket håper man å få det grunnstøtte skipet Crete Cement på Fagerstrand i Nesodden brakt flott på fredag. 

Skipet er lastet med sement, og ligger fremdeles fast i leirfjæra med baugen, mens akterskipet flyter. I løpet av fredag regner aksjonsleder Per-Odd Krystad i Kystverket med at Crete Cement skal være dradd av grunnen.

Når skipet er flott, skal det inspiseres og undersøkes av dykkere for å kartlegge mulig lekkasjer i skroget som man inntil nå ikke har fått tettet.

– Skipet skal så slepes til kai for å få losset lasten av sement. Rederiet er i gang med å finne en tilgjengelig kaiplass, sier Krystad til NTB.

Det er fastslått lekkasje i tre av skipets lasterom, og lasta i disse rommene regnes som ødelagt.

I arbeidet med å stabilisere og berge Crete Cement har man brukt lekteren Uglen som har en kran med flere hundre tonns løfteevne. Krana skal brukes til å løfte forskipet slik at det kan trekkes av grunnen.

Tømt for olje
Crete Cement gikk på grunn og sank utenfor Fagerstrand den 19. november, og har siden blitt tømt for olje i de tankene som man har nådd fram til. Den 1. desember var alle tilgjengelige tanker tømt.

To tanker som inneholder bunkersolje, er uskadd og forseglet. Disse ligger godt beskyttet inne i fartøyet og vurderes å ikke utgjøre en stor risiko.

– Det er anslagsvis 70 kubikkmeter olje igjen i havaristen. Etter forseglingen er det svært liten sannsynlighet for at det skal oppstå større utslipp, opplyste Kystverkets operasjonsleder Stig Nordaas for en tid siden. Kommer det oljeutslipp fra skipet, vil det bli fanget opp av lenser som er lagt ut rundt havaristen.

Uklar årsak
I Statens havarikommisjon for transport har man ennå ikke noen forklaring på hvorfor Crete Cement gikk på grunn på Fagerstrand.

– Vi venter på at skipet skal bli brakt flott slik at vi kan komme om bord og undersøke bunnen av skipet som ikke har vært tilgjengelig for oss mens skipet sto under vann, sier havariinspektør Morten Kveim i Havarikommisjonen til NTB.

En av forklaringene på grunnstøtingen kan være at losen sovnet. Ifølge Dagbladet skal losen overfor besetningsmedlemmer på skipet ha innrømmet at han sov da skipet grunnstøtte.

Både losen og overstyrmannen skal ha vært på brua under grunnstøtingen, og de er begge mistenkt i saken. Kystverket ønsker ikke å kommentere opplysningene om at losen kan ha sovet.

Ved siden av navigasjonsfeilen, skal Havarikommisjonen også se nærmere på en rekke ventiler og rørgater mellom skottene i båten. Disse skal etter reglene være stengt når skipet er i fart, men fordi de kan ha vært åpne, sank skipet svært raskt.