Krever erstatning av Vegvesenet

Schenker AS har krevd Statens vegvesen for dekning av merkostnader på i alt 345.000 kroner + mva i forbindelse med raset i Løsberga (sør for Steinkjer i Nord-Trøndelag) . 

Slik begrunner Schenker søksmålet: 

Stengingen av Nordlandsbanen skapte store problemer for planlagt varefremføring med banen. Av hensyn til våre leveringsforpliktelser og for å unngå opphopning av gods på terminalene ble det nødvendig å iverksette ekstraordinære tiltak som resulterte i store ekstra kostnader. Schenker har stor trafikk på Nordlandsbanen med over 100 containere i ukentlig trafikk mellom Trondheim og Bodø.

Vi måtte etter uhellet planlegge og iverksette løsninger med en kombinasjon av direkte bilfremføring mellom Trondheim/Oslo til Mo i Rana og Bodø samt bruk av ARE–toget til Narvik med ny bilfremføring mellom Narvik og Fauske/Bodø.

Godstypen er i hovedsak stykkgods, forbruksvarer til næringslivet, matvarer, medisiner og ikke minst fisk, som er avgjørende for å opprettholde næringslivet i området.

I Vegvesenet sin redegjørelse til Samferdselsdepartementet om forholdene i Løsberga i Nord-Trøndelag heter det at det ikke foreligger geologiske rapporter i forbindelse med vedtaket om utvidelse til firefeltsvei og som derfor reiser spørsmål om utbyggingen er godt nok håndtert. En geologisk vurderingsrapport kunne ha klargjort usikkerhetsfaktorer og uhellet unngått, da man var klar over at den nye utvidede vegen ville bli svært trangt plassert i forhold til jernbanen.
Det har tidligere vært lignende episoder som skulle tilsi behovet for ekstra grundig forarbeid.

 

  • 9. mai 2007: Sprengningsarbeid med ras som førte til stenging av E6 og jernbanen i en uke

 

  • 30. juni 2008: Sprengningsarbeid med stenging av E6 og utgliding av store masser.

 

  • 6. november 2008: Ukontrollert ras og stenging av jernbanen.

Dette er et klart grunnlag for å kreve erstatning for de ekstra kostnader uhellet har medført for vår virksomhet. Vi har også tatt opp saken med CargoNet og Jernbaneverket, som er våre leverandører av jernbanetjenester, henholdsvis tog/vogner og infrastruktur. Begge disse hevder på sin side at dette uhellet er en hendelse de mener de ikke kan være ansvarlig for og ber oss om å sende kravet direkte til dere, skriver Schenker.