Peab-selskap fikk GSM-R kontrakt

Jernbaneverket og Peabs heleide datterselskap, Netel AS har nå signert kontrakten for utbyggingen av GSM-R i Norge. Kontrakten er verdt 650 millioner kroner, melder Jernbaneverket.

Dette er den største enkeltkontrakten Jernbaneverket har inngått. GSM-R er en kommunikasjonsteknologi utviklet spesielt for tale- og datakommunikasjon i tilknytning til fremføring av tog og jernbanerelatert virksomhet. GSM-R vil erstatte dagens togradiosystem og fem andre kommunikasjonssystemer som i dag brukes på jernbanen. Systemet vil dekke alle togstrekninger i Norge, og stå ferdig i løpet av 3-5 år avhengig av bevilgningstakten. - Systemet vil gi et vesentlig bidrag til togsikkerheten, og sørge for en enklere trafikkavvikling. I Europa er en rekke kommunikasjons- og signalsystemer i bruk i forbindelse med jernbanetransport, og GSM-R skaper et teknologisk fundament for grenseoverskridende togfremføring i Europa, understreker jernbanedirektør Steinar Killi. De første banestrekningene som vil bli bygget ut er Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen. Netel AS skal bygge ca. 800 basestasjoner og installere utstyr som gir dekning i ca. 300 tunneler. Denne kontrakten omfatter all fysisk infrastruktur med unntak av selve GSM-R systemet, som er lagt ut i et separat anbud som avgjøres om kort tid. Netel AS er et heleid datterselskap av det svenske Peab-konsernet, og vant kontrakten i konkurranse med flere store skandinaviske konkurrenter. - Netel er valgt ut i fra en helhetlig teknisk og økonomisk vurdering, samt en vurdering av gjennomføringsevne, sier Steinar Killi.