SV vil slå sammen etater til én stor transportetat

SV vil slå sammen Vegvesenet, Avinor, Jernbaneverket og Kystverket til én stor etat for transport og samferdsel. Lettere å styre, mer effektivt og økonomisk gunstig, konkluderer partiet.

Ved å slå sammen de fire store samferdselsetatene blir det lettere å gjennomføre politiske prioriteringer innenfor samferdselssektoren, konkluderer stortingsgruppa til Sosialistisk Venstreparti i rapporten «Utveier - Samhandlingsmodellen som alternativ til New Public Management». Det er ikke tilfellet med dagens organisering, hvor etatene har sine egne budsjetter, lager sine egne planer og forholder seg til forskjellige departementer, mener partiet.
«Ved å samle Vegvesenet, Jernbaneverket og Kystverket kan den samme etaten utrede og iverksette transporttiltak som politikerne prioriterer. Det vil gi helhet, og effektiviteten vil kunne øke og vil derfor være økonomisk fordelaktig», skriver SV-gruppens forvaltningsgruppe.

- Vi vil ha disse forslagene inn i arbeidsprogrammet til SV for neste periode og regjeringsforhandlingene etter valget neste år, sier stortingsrepresentant Rolf Reikvam til NTB.

Inn i programmet?
Reikvam leder forvaltningsgruppen, og mener blant annet at jernbaneutbyggingen «lever isolert» i samferdselssektoren istedenfor at den «blir sett i sammenheng» med veiutbygging.

- Vi må se hele denne sektoren i sammenheng, sier Reikvam.
Stortingsgruppa sender nå rapporten til partiet med sikte på å få forslagene inn i SVs arbeidsprogram for den neste stortingsperioden.

Gruppa retter bred kritikk mot New Public Management - en omdiskutert filosofi som går ut på å markedsorientere offentlige tjenester. Tankegangen bak er at disse styringsprinsippene vil føre til økt effektivitet og bedre tjenester, men kritikere hevder det fører til mer byråkrati, dårlige tjenester og dårligere arbeidsvilkår.

- Normanske tilstander
Ifølge rapporten påfører den markedsorienterte styringen tidligere arbeids- og administrasjonsminister Victor Norman (H) angivelig var en eksponent for det offentlige ekstra kostnader på 12 milliarder kroner årlig i effektivitetstap. Rapporten inneholder til sammen 24 forslag til endringer i styringen av forvaltningen.

- Vi har levd med «Victor Normanske» tilstander i forvaltningen nå i mange år. Nå er det på tide å se samferdselssektoren som en helhet. På den måten kan vi ta et større politisk grep om hele sektoren, sier Reikvam.