Det verste er over

De fleste nedleggelsene i bransjen er unnagjort, mener lederen i Norsk Eiendomsmeglerforbund (NEF) etter at tolv nye Notar-selskap må stenge dørene.

 

- Andre eiendomsforetak kommer også til å gi seg, det er det ingen tvil om. Men over 100 foretak har gitt seg hittil, og vi har de fleste nedleggelsene bak oss, sier leder Christian Dreyer i NEF til NTB.

Han tror det verste er over, og at vi i fremtiden ikke vil se nedleggelser i en slik størrelsesorden som hos Notar.

Tirsdag ble det kjent at tolv nye Notar-kontorer må stenge i tillegg til de 44 meglerkontorene som allerede er under avvikling. 53 medarbeidere mister jobben i tillegg til de 110 som allerede er sagt opp. 35 meglerkontorer vil bli drevet videre.

- Utrolig trist
- Styre og ledelse har jobbet intenst for å sikre hele kjeden, men lyktes dessverre ikke. Det er utrolig trist å se at et stort antall medarbeidere rammes av den situasjonen som er oppstått, sier administrerende direktør Geir Hantveit.
Styreleder Per Christian Voss i Ekko Eiendom AS, morselskapet i Notar-gruppen, sier at alle muligheter er forsøkt for å sikre ny likviditet.


- Vi har jobbet med banken, og vi har jobbet med potensielle nye eiere. Dagens eiere hadde ikke mulighet til å skyte inn tilstrekkelig kapital for å sikre videre drift i morselskapet, sier Voss.

Kapitalbehovet var 50-70 millioner kroner.

Hantveit understreker at de kontorene som fortsetter driften, vil drives videre som normalt. Han innrømmer imidlertid at det som har skjedd er en omdømmemessig belastning for de kontorene som drives videre, men han håper og tror at mange kunder likevel vil velge Notar.

Ærlig og åpent løp
Eiendomsmeglerforbundets leder tror det er for tidlig å si noe om konsekvensene for Notars omdømme i markedet.

- I en slik situasjon blir man ikke bare dømt ut ifra hva som har skjedd, men også på bakgrunn av hvordan man har håndtert saken. Notar har kjørt et veldig ærlig og åpent løp i håndteringen av situasjonen, og det tror jeg folk flest - og dermed kundene - oppfatter som veldig positivt, sier Dreyer.

På en pressekonferanse tirsdag la Hantveit stor vekt på at det dramatiske fallet i boligomsetningen fra oktober rammet kjeden på et svært uheldig tidspunkt.
- Kjeden hadde en presset økonomi, men likviditetssituasjonen ble akutt i forbindelse med lønnskjøring da Nordea trakk samtlige kreditter og stengte lønns- og driftskonti uten varsel. Dette førte til at mange medarbeidere ikke fikk lønn som normalt og at morselskapet nå begjærer oppbud, sa han.

Kunder og oppsagte sikret
Styreleder Voss understreker overfor NTB at kundene ikke har noen grunn til å frykte for tap av sine penger. De ansatte i de delene av selskapet som er konkurs vil også få utbetalt lønninger de har til gode.

- De ansatte vil få lønninger gjennom lønnssikringsordningen. Kunder som har penger til gode, er sikret fordi pengene står på klientkonti. I alt er det 157 ansatte som venter på lønn., sier Voss.

I en pressemelding fra Kredittilsynet heter det at tilsynet vil medvirke til å legge til rette for minst mulige ulemper for kundene. Hvert av foretakene har stilt sikkerhet for eiendomsmeglingen for 20 millioner kroner. Kredittilsynet er ikke kjent med forhold som vil kunne medføre økonomiske tap for kunder.