Signalanlegget Merkur til en pris av 260 millioner kroner skulle tas i bruk fra høsten 2009, men Jernbanetilsynet har funnet fem vesentlige mangler ved anlegget, og vil ikke godkjenne det, skriver VG.
– Dette er en svært ubehagelig situasjon for Jernbaneverket, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Merkur skulle brukes på det nye dobbeltsporet mellom Sandnes og Stavanger fra høsten 2009, og skulle allerede i mars tas i bruk på nye Gandal godsterminal i Sandnes.
Nå må togtrafikken istedenfor dirigeres manuelt i tillegg til at Jernbaneverket må bruke de eksisterende sikringsanleggene.
– Vi må sette på flere folk i stedet for signalanlegg. Jeg tør ikke si om dette vil føre til forsinkelser i togtrafikken, sier etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.
Ifølge Jernbanetilsynet er hver og en av de fem manglene som ble funnet ved anlegget, av en slik karakter at de ville ført til at anlegget ikke kunne godkjennes.