Bare seks vil bygge ny E39-parsell

Bare seks entreprenører konkurrerer om første byggetrinn av nye E39 mellom Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, Kvivsvegen. 

Ørsta-selskapet K.A. Aurstad AS var lavest med 33.882.472 kroner, dernest følger Volda Maskin AS (34.264.282 kr), Mesta AS (37.264.282 kr), AS Rano Anlegg (41.858.409 kr), Lars Kveen AS (41.328.717 kr) og AFBO (45.326.599 kr). 

Prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen var noe overrasket over den labre interessen, tatt i betraktning mangelen på arbeid som er signalisert fra bygg og anlegg-sektoren.

– Kanskje er årsaken at anbudet omfattet fire betongbruer og at dette ekskluderte noen entreprenører, sier Pladsen.

Kvivsvegen er det største vei- og tunnelprosjektet i Møre og Romsdal/Sogn og Fjordane i 2008/2009. Det er beregnet å koste 1.045 millioner kroner.

Anbudsåpningen onsdag gjaldt kun tilførselsveiene i begge fylkene, og de seks anbudene varierte fra 33,8 til 45,3 millioner kroner. Anleggsstart er 22. januar.