Teoretikere dankes ut

Et forsøk via NELFO og høyskolen i Telemark viser at ingeniørstudenter med yrkespraksis danker ut teoretikern.

Et forsøk som NELFO Foreningen for El- og IT bedriftene har initiert og som gjennomføres av Høyskolen i Telemark viser at kravet til matematikk for søkere til høyskolestudier er sterkt overdrevet. Forsøket som gjennomføresi samarbeid med elektrobransjen,viser at ingeniørstudenter med inntaksgrunnlag fra yrkesfaglig studieretning og fagbrev, uten forkurs, gjør det bedre enn de studenter som tas inn på ordinære vilkår fra allmennfaglig studieretning. Det er holdt eksamen i fire fag det første studieåret og resultatene taler for seg. Gjennomsnittskarakter for alle eksamener ble 2,3 for studenter fra yrkesfaglig studieretning og 2,8 for de ordinære ingeniørstudenter. En halv karakter i bedre gjennomsnitt er utklassing og viser at kravet til matematikkarakterer for inntak til ingeniørstudier er sterkt overdrevet.Forsøket som NELFOtok initiativ til, viser at videregående yrkesfaglig studieretning, kombinert med fagbrev, praktisk erfaring og motivasjon er de beste kvalifikasjoner for ingeniørstudier. NELFO har vært bekymret over den dramatisk lave søkningen til ingeniørstudier i de siste årene. Høsten 2002 var søkningen til elektroingeniørutdanningen ved HiT så liten at en nedleggelse av studiene skulle styrebehandles. Forsøket med opptak av studenter med yrkesfaglig bakgrunn ble imidlertid så populær at sakenble utsatt. Ved årets inntak var søkningen overveldende, med mer enn 125 søkere. I august 2003 tas det inn 2 klasser nye elektrostudenter med bakgrunn fra videregående skole yrkesfaglig studieretning og fagbrev. Forslaget om nedlegging er dermed ikke lenger aktuelt. Både NELFO og HiT er meget godt fornøyd med de gode eksamensresultater som forsøket viser og med søkningen til det nye studietilbudet.Resultatene av forsøket hittil er langt bedre enn forventet og dette vil bidra til å sikre næringslivet tilgang på gode ingeniører med fagbrev. NELFOsamarbeider derfor videre med HiT for å få ordningen etablert som et permanent studietilbud og anbefaler tilsvarende tiltak overfor andre bransjer.