Returordning for impregnert

SFT og berørte parter er enig om forslag til returordning for impregnert trevirke. Et eget returselskap foreslås opprettet.

Forslaget innebærer at det etableres et returselskap som administrerer en vederlags- og tilskuddsordning og at det utarbeides en bransjeavtale mellom aktørene og Miljøverndepartementet. Forslaget legger opp til en stram framdriftsplan med ikrafttredelse av tilskuddsordningen 1. juli 2004. På denne bakgrunn anbefaler SFT at Miljøverndepartementet relativt raskt innkaller berørte parter til et oppstartsmøte for å diskutere forslaget. Her er SFTs brev til miljøverndepartementet: Arbeidsprosess SFT har i samarbeid med relevante bransjeforeninger og representanter for store brukere av impregnert trevirke kommet til enighet om et forslag til returordning for avfall av impregnert trevirke. Arbeidet har foregått i to arbeidsgrupper som har hatt jevnlige møter under første halvår i 2003. Det er også avholdt to allmøter der ulike problemstillinger ble diskutert med alle gruppemedlemmene og andre interesserte parter. Konsulentselskapet Hjellnes Cowi AS har fungert som sekretariat for arbeidsgruppene og skrevet vedlagte rapport. Forslag til returordning Forskrift om farlig avfall definerer avfall av CCA-impregnert trevirke og eldre kreosotimpregnert trevirke som farlig avfall. Kostnadene knyttet til sluttbehandling av impregnert trevirke er i dag relativt høye. For å stimulere til økt innsamling og forsvarlig sluttbehandling av impregnert trevirke, foreslår SFT at det etableres et returselskap som administrerer en vederlags- og tilskuddsordning og at det utarbeides en bransjeavtale mellom aktørene og MD (kap. 2 i rapporten). De viktigste momentene i forslaget er kort beskrevet nedenfor. En nærmere beskrivelse av forslaget, samt øvrig grunnlagsmateriale, finnes i vedlagte rapport. Bransjeavtale En bransjeavtale mellom aktørene og MD vil kunne sikre at returordningen legges til rette for de involverte parter og at det etableres rutiner som følger opp og videreutvikler returordningen. En bransjeavtale vil også tydeliggjøre hvem som er ansvarlig for å etablere og administrere returordningen. Innsamling og sluttbehandling SFT foreslår at innsamling av impregnert trevirke baseres på det eksisterende systemet for innsamling, mottak og sluttbehandling av farlig avfall. Undersøkelser gjennomført av arbeidsgruppene tyder på at mottakssystemet for farlig avfall har tilstrekkelig kapasitet til å motta dagens mengder med avfall av impregnert trevirke, og at denne kapasiteten vil utvides i takt med økte avfallsmengder. Hovedmengden av impregnert trevirke som i dag samles inn, eksporteres til Sverige for forbrenning. Norske forbrenningsløsninger for impregnert trevirke er i dag ikke tilstrekkelig utviklet, men det er klare tegn på at forbrenningsløsninger vil bli etablert også i Norge. Vederlagsordning For å stimulere til økt innsamling og forsvarlig håndtering av impregnert trevirke, foreslås en ordning der det legges et lite vederlag på salg av nytt kreosot- og saltimpregnert trevirke. Vederlaget betales så ut igjen som tilskudd ved levering av kreosot- og saltimpregnert trevirke til mottak for farlig avfall. Det legges opp til at det fremtidige returselskapet for impregnert trevirke gis mulighet til å justere og differensiere vederlag og tilskudd til sluttbehandling av ulike typer impregnerte materialer avhengig av hvordan returordningen utvikler seg. Videre arbeid Det foreslås en stram framdriftsplan i det videre arbeidet (kap. 3). Blant viktige milepæler kan nevnes: undertegnelse av bransjeavtale oktober 2003 ikrafttredelse av vederlagsordning januar 2004 ikrafttredelse av tilskuddordning juli 2004 Parallelt med ovennevnte og øvrig skisserte milepæler, vil det være nødvendig å gjennomføre flere informasjonstiltak overfor de ulike målgruppene (kap. 4), og mer detaljerte problemstillinger knyttet til den foreslåtte innsamlingsordningen må avklares (kap. 5). Det er SFTs inntrykk at de berørte aktørene er interesserte og villige til å bidra til at den foreslåtte returordningen etableres så raskt som mulig. En så rask etablering av returordningen som det legges opp til i forslaget, vil imidlertid avhenge av at ekstern etableringskapital tilføres det framtidige returselskapet. Uten et slikt tilskudd utenfra vil ikrafttredelsen av returordningen ta lenger tid. SFT anbefaler at MD relativt raskt innkaller berørte parter til et oppstartsmøte der den foreslåtte returordningen diskuteres.