– Vi håper å kunne begynne nødlossingen i løpet av dagen, sier rådgiver Ane Eide Kjærås i Kystverket til NTB.
Båten er lastet med 4.500 tonn sement og har ikke annet enn bruksolje i lasten – 14 tonn marin diesel, 115 tonn tungolje og rundt 5 tonn smøreolje. Havaristen skal være stabil.
De siste dagene har det vært en liten oljelekkasje fra skipet. Fredag morgen ble oljen som lekker fra båten, mer synlig i vannet.
– En endring i vindforholdene gjør at oljen samler seg på ett sted. Oljen kommer hovedsakelig fra en lekkasje i maskinrommet som det er vanskelig å få tettet. Det skal være 2.000 liter olje samlet der, sier Kjærås.
Oljen blir ifølge Kjærås raskt fanget opp av Kystverkets oljeopptakere.
– Dette gjelder et begrenset område, sier hun.
- Nøkkelord
- Betong