Går sammen om tømmertransporten

Skogeierne, papirindustrien og de største sagbrukene nordafjells har i fellesskap etablert et selskap som skal organisere tømmertransporten.

Målet med samarbeidet er å gjøre tømmertransporten mer rasjonell og kvalitativt bedre både for skogeierne og industrien, skriver Moelven på sine hjemmesider. Det nye selskapet bærer navnet Transportselskapet Nord AS. Selskapet eies av Skogeierforeninga Nord, Norske Skog, Moelven Timber AS og InnTre AS. Selskapets virkeområde vil spenne fra Sunnmøre til Nord-Troms, og vil involvere et femtitalls tømmerbiler samt tog og båter. - Moelven Timber har en eierandel på 12,5 prosent i det nye selskapet og selskapet skal blant annet styre tømmertransporten til Moelven Van Severn AS. Målsetningen med selskapet er å skape et godt grunnlag for å løse tømmertransportproblematikken nordafjells, sier direktør i Moelven Timber AS og styremedlem i det nye selskapet, Morten Kristiansen. Samme modell Kristiansen legger til av selskapet er organisert etter samme modell for det som eksisterer gjennom Transportfellsskapet Østlandet i Glommen skogeierforenings og Mjøsen skogeierforenings geografi. Daglig leder i selskapet er Carl Anders Kvistad. Han kommer fra stillingen som transportsjef i Skogeierforeninga Nord. Kvistad har en mastergrad i transport-planlegging og betydelig erfaring fra transportledelse. Billigere og bedre - Gjennom dette samarbeidet har vi lagt et godt grunnlag for å løse tømmertransporten på en god måte framover, sier styreleder i det nye selskapet, vice president Steinar Asakskogen i Norske Skog Supply & Logistics. - Vårt klare mål er å gjøre tømmertransporten både billigere og kvalitativt bedre. Skogeierne skal oppleve at tømmeret hentes raskere enn før, og industrien skal oppleve enda bedre presisjon i forhold til avtalte leveranseplaner. Dette skal vi klare bl.a. gjennom bedre planlegging, bedre utnyttelse av returtransport-muligheter og bedre kapasitetsutnyttelse av bilparken, sier Asakskogen. Et konstruktivt samarbeid med transportørene blir viktig i denne sammenhengen. Samarbeidsmodell - For oss skogeiere har det vært viktig å finne en samarbeidsmodell hvor vi er med og tar ansvar for tømmeret helt fram til industristedet, sier daglig leder i Skogeierforeninga Nord, Ole H. Bakke. - På den måten sikrer vi tømmerleverandørene innflytelse over hvordan transporten utføres, samtidig som vi får utnyttet vår lokalkunnskap til beste for både skogbruket og industrien. Det er også viktig for oss at vi gjennom selskapet kan betjene alle våre øvrige tømmerkjøpere, sier Bakke. Det nye selskapet vil i tillegg til å organisere tømmertransporten også være et felles talerør for eiernes transportpolitiske engasjement. Med et årlig transportomfang på rundt 1 million tonn, tilsvarende en omsetning på om lag 60 millioner kroner, blir Transportselskapet Nord AS en tungvekter i transportpolitisk sammenheng.