Sikrer for sikkerhets skyld

Det blir iverksatt ytterligere sikringstiltak i Løsberga. Dette for å være helt sikker på at anlegget er trygt når det blir satt trafikk på E6 igjen, melder Statens vegvesen. 

Det ble arrangert et nytt møte i samarbeidsgruppa for Løsberga 19. november. I tillegg til mange ressurspersoner fra Statens vegvesen møtte det representanter fra Steinkjer kommune, politiet, beboere i Leksdal og på Lø. Referansegruppens eksterne medlemmer deltok også på møtet, det vil si Amund Bruland som er professor i prosjektledelse og anleggsteknikk ved NTNU og Bjørn Nilsen som er professor i ingeniørgeologi ved NTNU.

Møtet var åpent for pressen som tilhørere, og det møtte representanter fra Adressa, Trønder-Avisa, TV Nord-Trøndelag, NRK og Steinkjer-Avisa

Status i Løsberga/trafikkavvikling
Møte ble ledet av stabsleder ved utbyggingsavdelingen Ove Nesje, mens seksjonsleder Torodd Østerås fra Nord-Trøndelag distrikt informerte om trafikkavvikling og erfaringen med igangsatte tiltak.

Nesje, som kom direkte fra befaring i Løsberga, gikk igjennom status for det arbeidet som foregår i Løsberga.

Ikke noe nytt ras
- Raset 3. november er ikke et nytt ras i den forstand at det har løsnet nye masser fra skjæringa, presiserte Nesje. Dette raset var en avskalling av allerede ustabile masser som følge av raset 30. juni.

Nesje orienterte om at Arbeidstilsynet og Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap nylig har vurdert anlegget.
- Deres konklusjon er at arbeidet er innfor akseptabel risiko, sa Nesje. Arbeidet som utføres i Løsberga er meget krevende og risikofylt, men risikoen er vurdert som akseptabel.

Nesje gjorde det også klart at det ikke er mulig å drive 24 timer i døgnet 7 dager i uka, som enkelte har stått fram i media og krevd.
- For å ivareta tilstrekkelig sikkerhet er det avgjørende viktig at det er samme mannskap som er i anlegget til enhver tid, mannskap som til enhver tid kjenner til hva som er gjort og som vet hvor de løse massene er, sa Nesje.

Worst Case

- Vi tar nå høyde for et worst case scenario, fortsatte Nesje. Det betyr at vi tar høyde for at det er andre slepper som kan medføre en fare for at større partier kan rase ned. Derfor iverksetter vi enda mer omfattende sikringstiltak enn planlagt.

Nesje var tydelig på at det er grunn til å tro at dette reelt sett er en oversikring, men Statens vegvesen ønsker ikke å inngå noen kompromisser mht sikkerhet for trafikantene når anlegget er ferdigstilt.

- Vi ønsker å etterlate oss et velfungerende og trygt anlegg, sa Nesje. Dermed setter vi i verk flere sikringstiltak enn vi strengt tatt tror er nødvendig, for sikkerhets skyld.

Flere av de oppmøtte stilte spørsmål om når E6 igjen kan åpnes for vanlig trafikk, men stabslederen ga ingen lovnader.

- Det er umulig å anslå hvor lang tid man trenger før E6 kan åpnes, men det er helt sikkert at det vil bli stengt til medio desember, sa Nesje.

Fungerer godt
Seksjonsleder Torodd Østerås, Nord-Trøndelag distrikt, orienterte forsamlingen som distriktssjefens stedfortreder om erfaringene med trafikkavviklingen så langt.

- Trafikkavviklingen fungerer, så langt vi har fått informasjon om, i stor grad etter intensjonen, innledet Østerås. Trafikken går hovedsaklig over den kommunale Løsbergvegen, noe som er en optimal løsning mht trafikksikkerhet. Omkjøring her innebærer imidlertid trafikkstøy for nærliggende bebyggelse (boligfelt).

- Derfor er det innført nattestengning for kjøretøy over 7500 kg mellom kl 22-06 over Løsbergvegen, sa Østerås. Statens vegvesen følger opp med kontroller på nattestid for å sikre at skiltingen blir fulgt. Det er satt på en egen brøyte/strøbil som kun har ansvar for å holde Løsbergvegen svart hele døgnet.

- Vi følger værmeldingene fra time til time og gjør kontinuerlige vurderinger med hensyn til mulige omkjøringsveger, sa Østerås. Statens vegvesen vil iverksatte andre planer dersom det skulle vise seg nødvendig.