Undersøkelser med fjernstyrt undervannsbåt sent onsdag kveld var ifølge Kystverkets aksjonsleder «veldig oppløftende». Skipet ser ut til å ligge stabilt, og det har satt seg godt i gjørmebunnen.
– Dykkere er nå nede for å bekrefte de funnene undervannsbåten gjorde. De skal også tette luker til tanker med bunkersolje, forteller kommunikasjonsrådgiver Gro Kibsgaard-Petersen i Kystverket til NTB torsdag morgen.
Lasteskipet Crete Cement grunnstøtte ved Grisebukta i Fagerstrand onsdag morgen. De 115 tonnene med tungolje om bord utgjør en betydelig miljøtrussel ved en eventuell lekkasje.
– Den fjernstyrte ubåten avdekket hull i en bunkerstank. Dette var den eneste bunkerstanken som ikke var fylt med tungolje, så her har det vært skikkelig griseflaks, sier aksjonsleder Per-Odd Krogstad i Kystverket.
- Skipet er lastet med nær 5 000 tonn sement. Skipet kom fra Brevik, og var på vei til Slemmestad og senere Sjursøya, forteller markedssjef Inge R. Eeg i Norcem til Byggeindustrien.
Skipet var laset med anleggsement og standardsement. Anleggsementen skulle blant annet brukes på Bjørvikaprosjektet.
I motsetning til oljen og dieselen i båten, skal ikke sementen utgjøre noen stor miljøfare om komme i kontakt med vann.
Sementen ligger lagret i lukkede tanker som fortsatt skal være tette. Men om sementen kan reddes er det fortsatt for tidlig å si noe om. Lasten har en verdi på 3,6 millioner kroner. Norcem legger nå om produksjonen for at man skal skaffe nok anleggssement til prosjektet i Bjørvika.
I de siste årene har det vært flere havarier med sementbåter. Det var spesielt kritisk i fjor da det var sementmangel i landet. For å redde situasjonen ble det hyret inn en rekke sementbiler som kjørte landet på kryss og tvers.
Norcem eier ikke lenger sementbåtene selv. De leier nå båtene fra eksternt rederi.