400 millioner investeres på Kvernberget

I et samarbeid med innbyggere, kommune og næringsliv skal Avinor og Kristiansund lufthavn Kvernberget snart i gang med et omfattende utbyggingsprosjekt til en samlet sum av 400 millioner kroner, skriver Avinor.

Det er fantastisk flott å være leder av en lufthavn som skaper store verdier både for Norge og lokalsamfunnet, sier lufthavnsjef Ole Kristian Pettersen.

Offshoreindustri og -trafikk har lagt grunnlaget for en voldsom utvikling både ved lufthavnen og for regionen. Og både lokalsamfunnet og oljeindustrien er opptatt av hva som skjer ved Kristiansund lufthavn Kvernberget. Gjennom en kombinasjon av aksjekjøp og direkte tilskudd har alt fra skoleungdom og kommune, til oljeselskap og lokale næringsinteresser, gått inn med penger for å realisere en forlengelse av rullebanen.

Parallelt med dette utvider Avinor dagens sikkerhetsområder og får på plass et nytt lysanlegg i tråd med nye sikkerhetskrav. Avinor skal også bygges et nytt driftsbygg til erstatning for dagens, noe som også representerer et betydelig arbeidsmiljøtiltak. Arbeidene skal settes i gang sommeren 2009, og etter planen skal de være ferdige i august 2011.

-Selve baneforlengelsen på 220 meter koster 60 millioner kroner. Avinor investerer 5 millioner i dette prosjektet, men samtidig skal aksjonærene få deler av overskuddet av utenlandstrafikken i 15 år framover. Det er med andre ord en tilsvarende modell som den vi finner i Molde, opplyser Pettersen.

Framtidsrettet
De umiddelbare effektene ved en rullebaneforlengelse i form av økt trafikk og større fly vil være begrensede, men Pettersen sier han har stor forståelse for at oljeindustrien og lokalsamfunnet ikke vil sette seg selv i en situasjon der framtidige trafikkbehov vil stille krav til en lengre rullebane.

-Vi har kravstore kunder og
Av de 365 000 passasjerene som brukte lufthavnen i 2007, utgjorde helikoptertrafikken til Heidrun-feltet 40 prosent - eller 85 000 av det totale passasjervolumet.

-Helikopterterminalen er i utgangspunktet dimensjonert for 28 000 passasjerer, opplyser Pettersen.

Samtidig har lufthavnen totalt sett hatt en trafikkvekst på 25 prosent siden 2004. Dette har skutt fart i planene for et nytt terminalbygg, som skal romme både de offshorereisende og regulære terminalpassasjerer.
-Vi håper at dette kan være på plass i 2014, sier Pettersen.

Foreløpig kostnadsoverslag er på 250 millioner kroner, men dette er likevel en god investering mener lufthavnsjefen, som legger til at det gjenstår en prosess før et slikt prosjekt kan gjennomføres.

Ingen konflikter
Utbyggingsprosjekteter av den størrelsen som skal gjennomføres ved Kristiansund lufthavn byr ofte på utfordringer for lokalsamfunnet, og slik er det også på Kvernberget.

-Vi skal blant annet stenge deler av en vegstrekning som enkelte bruker som skolevei. Likevel har vi ikke møtt kritikk. Vi opplever i det hele tatt en voldsom støtte fra lokalsamfunnet. Det er vi selvfølgelig veldig takknemlige for, sier Pettersen.

Det største
Direktør for mellomstore lufthavner, Tor Børre Langedahl, sier at utbyggingsprosjektet på Kvernberget er det største i sitt slag av de som skal gjennomføres ved de mellomstore lufthavnene i tilknytning til nye krav til lys- og sikkerhetsområder.

-Deretter følger Kristiansand lufthavn Kjevik, hvor kommunen er i sluttfasen med å få på plass en reguleringsplan, opplyser Langedahl.

Også ved Alta lufthavn og Ålesund lufthavn Vigra skal det gjennomføre tilsvarende prosjekter, men i noe mindre skala.