Dømt for uaktsomt drap NLF vil endre loven

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener at det er blitt for enkelt å dømme vogntogsjåfører for uaktsomt drap etter trafikkulykker.

 

Organisasjonen har bedt om et møte med justisminister Knut Storberget (Ap) etter at vogntogsjåfør Ola Sandøy (40) fra Bud utenfor Molde nylig kjent skyldig i uaktsomt drap etter en trafikkulykke i Trondheim og dømt til fengsel i to måneder, samtidig som han ble fradømt førerkortet i tre år.
Kolleger av Sandøy aksjonerte tirsdag i avsky mot dommen ved å kjøre i kortesje gjennom Moldes hovedgate.

- Usmakelig
- Målet vårt er å endre loven. Det bør utvises grov uaktsomhet før noen skal kunne dømmes for uaktsomt drap, sier administrerende direktør Olav Slaatsveen og forbundsleder Per Madsen i NLF til NTB. Lastebileiernes organisasjon har bedt om et møte med justisminister Knut Storberget.

Lastebileierne vil også ha en endring i dagens praksis med straffeskjerpelsen som skjer ved at vogntogsjåfører blir fratatt førerkortet - og dermed jobben - ofte for flere år.

- Vi opplever at retten har lagt til grunn et tilnærmet objektivt ansvar. Det er en rettstilstand som strider mot den alminnelige rettsfølelse, og som bransjen ikke kan leve med, står det i brevet som er sendt justisministeren.

Generalsekretær i Syklistenes landsforening, Rune Gjøs, sier i en kommentar til NTB at lastebileierne burde være mer opptatt av å forhindre at slike ulykker skjer igjen enn å benytte seg av en tragisk ulykke og den påfølgende rettssaken i et forsøk på å endre loven.

- Dette blir nesten usmakelig, sier Gjøs.

Fem hvert år
Ifølge juridisk direktør Robert Aksnes i NLF er Sandøy ikke den eneste vogntogsjåføren som blir tiltalt for uaktsomt drap. Det er i gjennomsnitt fem slike tiltaler mot Sandøys yrkesbrødre hvert eneste år.

Sandøy var selv til stede i Storgata i Molde da lastebilene og vogntogene kjørte forbi gjennom sentrum for å vise sin avsky mot dommen og solidaritet med den dømte sjåføren. «Uheldig eller uaktsom - arbeidsulykke eller drap» sto det på en stor plakat på den første bilen.

- Jeg er overveldet av den støtten jeg har fått fra bransjen, sier Sandøy til NTB. Han har tatt ulykken og dommen tungt, og sier at familien har tatt det enda tyngre.

Han sto i venstre fil i et lyskryss og ventet på grønt like før jul i 2006. Det var kø til venstre, så han valgte i stedet å blinke til høyre.

I høyre fil, i lastebilens blindsone, sto en syklist korrekt og ventet på grønt, men syklisten var helt usynlig fra Sandøys plass i førerhuset.

Sandøy forteller at han har vært sjåfør på tungtransport i 18 år, og aldri vært involvert i alvorlige episoder før ulykken i Trondheim.

Sikkerheten
Vogntog er involvert i nesten hver femte dødsulykke på norske veier. Det er dermed ikke sagt at de har skyld i alle disse ulykkene. Trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF har i et intervju om blindsoneproblematikk sagt til NTB at selv om vogntogsjåføren ikke alltid har full oversikt over blindsonen på sin høyre side, er det hans/hennes ansvar å ha denne oversikten. Ved skifte av fil er dette ansvaret absolutt, ifølge Moe.

Rune Gjøs i Syklistenes landsforening forteller at den omkomne syklistens kone og tre barn etter ulykken har arbeidet for at syklister skal være mest mulig synlige i trafikken.

- Å snakke om lovendring blir et fullstendig sidespor. Lastebileierforbundet bør bruke kreftene sine på å arbeide for økt trafikksikkerhet. Det kan være bedringer på kjøretøyet eller veinettet som gir en bedre oversikt. Hadde oversikten vært like dårlig fra et fly, ville de bli satt på bakken. I stedet snakker de bare om å endre loven slik at det skal vanskeligere å dømme for uaktsomhet. Både vi og familien til syklisten som ble drept i denne ulykken, reagerer kraftig på dette, sier Gjøs.