Avinor kritisk til planer om Polarsirkelen lufthavn

Avinor AS har en rekke kritiske merknader til planene for Polarsirkelen lufthavn - en ny flyplass 7-8 kilometer øst for sentrum i Mo i Rana.

Polarsirkelen lufthavnutvikling AS arbeider med planene for prosjektet, som - hvis det blir realisert - kommer til å erstatte flyplassen på Røssvoll i Rana, og dessuten få konsekvenser for flyplassene på Kjærstad ved Mosjøen og Stokka ved Sandnessjøen.

Avinor roser utredningsarbeidet på de fleste fagområder som «meget solid og godt gjennomarbeidet». Likevel mener Avinor at utredningsplikten ikke kan anses oppfylt. De kritiske merknadene gjelder både anleggskostnader og driftskostnader, rullebanens lengde, flyoperative forhold og meteorologiske forhold.

Planene går ut på å bygge en mellomstor lufthavn med en rullebane på minimum 2.000 meter, og med direkte flyrutetilbud mellom Polarsirkelen lufthavn og Oslo Lufthavn Gardermoen. I en utredning fra Handelshøgskolen i Bodø er investeringskostnadene beregnet til mellom 680 og 1.020 millioner kroner.

Avinors økonomi
Avinor understreker i et brev til Rana kommune at Avinors eneste forpliktelse i prosjektet på det nåværende stadium er å bidra til at saken blir tilfredsstillende utredet. Polarsirkelen lufthavnutvikling har lagt til grunn at Avinor skal eie og drive den nye lufthavna.

«Avinor er i en vanskelig finansiell situasjon», heter det i brevet til Rana kommune. Der blir det også påpekt at flytrafikken stagnerer, og at de markedsmessige betingelser kan føre til diskusjoner om kutt i det allerede vedtatte investeringsnivået på 13,4 milliarder kroner de neste fem årene. Det samlede investeringsbehovet er beregnet til om lag 20 milliarder kroner for denne perioden, blir det opplyst.

- Vesentlige mangler
Til tross for visse rosende ord, konkluderer Avinor med at det er «enkelte vesentlige mangler» i det materialet Polarsirkelen lufthavnutvikling har lagt fram. Avinor oppsummerer med å vise til tre punkter som det er særlig viktig å behandle dersom utredningsplikten skal være oppfylt:

* Gjennomføre en ny analyse av økonomien i prosjektet, særlig med søkelys på investeringene.
* Vurdere et alternativ med kortere rullebane for operasjoner med 70-100 seters fly.
* Dokumentere at lokaliteten har en tilfredsstillende værmessig tilgjengelighet.

Bedre alternativ
Avinor skriver blant annet at det også burde vært utredet et flyplassalternativ som i langt mindre grad vil være flyoperativt begrenset av terrengforholdene øst for den planlagte flyplassen. Et slikt alternativ, med rullebaner i størrelsen 1.200-1.600 meter ville etter Avinors mening være et langt bedre flyoperativt alternativ enn det utredede alternativet med 2.000 eller 3.000 meter lang rullebane.
Også Samferdselsdepartementet har kommentert planene i et brev til Rana kommune. Departementet understreker at Avinors bidrag til planleggingen så langt verken forplikter Avinor eller departementet ved en eventuell konsesjonssøknad, eller Avinors engasjement i eierskap og drift av en ny lufthavn.

Samferdselsdepartementet har eller ingen merknader til planforslaget