Rundkjøring nr 50

På det ulykkesbelastede krysset Vækerøveien-Sørkedalsveien på Røa har Oslo Vei AS nylig bygget en ny rundkjøring på oppdrag fra Samferdselsetaten.

Rundkjøringen er Oslos rundkjøring nr. 50 og en stor glede for lokalbefolkningen. Vækerøveien og Sørkedalsveien krysset hverandre og dannet en Y før rundkjøringen ble bygget. Utbedringen av dette krysset var sterkt etterlengtet av de som bor eller arbeider i nærheten, som tidligere var vitne til mange bilulykker forårsaket av kryssets spesielle mønster. Dette bekreftes av Morten Knudsen fra EC Dal Interiør AS, som nå er veldig fornøyd med den nye veiløsningen rett foran butikken sin: Vi legger merke til at trafikken ikke lenger er et problem i området. Det var ikke sjeldent vi hørte smell i krysset. Denne rundkjøringen har vi ventet i mange år. Oslo Vei fikk oppdraget fra Samferdselsetaten og startet arbeidene i slutten av 2002, men oppgraderingen av dette krysset kom i gang for fullt først i januar 2003. Det har tatt 6 måneder å ferdigstille rundkjøringen: i slutten av juni er det bare oppmerkingen som står igjen. I tillegg til de synlige resultatene av veiarbeidet, en nyasfaltert rundkjøring som er pyntet med fine brostein, grønn plen og kantstein av granitt med opphøyde gangfelt av slitesterk betong, sto Oslo Vei AS også for et omfattende arbeid under overflaten. Vi har lagt mange kum og sandfanger. Dessuten støttet vi Hafslund og Bravida med legging av kabler, forteller bas Erik Mørk fra avdelingen Reparasjon og vedlikehold, som har lang erfaring med graving av grøfter og trekking av kabler for de fleste største kabel- og teleselskaper i hovedstaden. Nivåforskjellen mellom de to veiene som medførte omfattende gravarbeid og bortkjøring av masse, som ble transportert til Pilestredet Park. Her er det nemlig et annet stort anlegg som Oslo Vei arbeider med, hvor det trengs masse for å jevne området. - På de grønne arealene i rundkjøringen har lagt ferdig plen i ruller. Løsningen ble billigere enn om vi hadde sådd, forklarer Mørk. - Den største utfordringen ved dette oppdraget har vært å få trafikken til å gå samtidig som vi jobbet, å ta hensyn til kablene og rørene under bakken og grave i telen hele den kalde vinteren 2003. Dette spesielt gjorde arbeidet ekstra utfordrende, sier Mørk.