Halvparten av ferjerutene borte

Sju av 14 ferjeruter til og fra utlandet er eller blir nedlagt i løpet av 2008.

 

Kuttene forklares blant annet med at lavprisruter med fly tar over større deler av markedet, i tillegg til at det har vært overkapasitet i ferjemarkedet.

- Det er en forsinket europeisk trend som nå rammer ferjetrafikken fra Norge, sier forsker Arne Rideng ved Transportøkonomisk Institutt til Bergens Tidende.
Bergen blir hardest rammet av nedleggelsene. Tre av fire ruter fra Vestlandets hovedstad er borte. Ved nyttårstider forsvant Color Lines Prinsesse Ragnhild og ruten til Hirtshals. Åtte måneder senere seilte DFDS siste tur til Newcastle. I januar forsvinner en gammel traver, Smyril Line, fra Bergen. Da opphører vinterturene med Norrøna til Hanstholm og sommerruten til Færøyene og Island.
Rideng peker på at basisrutene overlever, og viser til at Color Line på ruten fra Oslo til Kiel har satt inn to gigantiske cruiseferjer med plass til 2.700 passasjerer.

Samtidig har Color Line forlatt det tidligere danskebåtkonseptet og satt inn to hurtiggående ferjer og økt kapasitet mellom Larvik, Kristiansand og Hirtshals.