Kjemper mot avgiftsforslag

Toll- og avgiftsmyndighetene har fattet et vedtak om at Norcem skal betale utslippsavgift for bruken av Foredlet Avfallsbrensel (FAB). 

Avgiften kan komme på så mye som 85 millioner kroner. Norcem mener myndighetene har tatt et uforståelig synspunkt i saken, skriver Norcem på sine nettside.

Foredlet Avfallsbrensel (FAB) består av papir, papp, tekstiler og plast som er innsamlet gjennom avfallssortering fra store deler av Østlandet. Gjennom en årrekke har Norcem investert store midler slik at den energikrevende produksjonsprosessen kan benytte FAB og andre alternative brensler framfor kull. Norcem bruker i dag 80–85.000 tonn FAB i året. Det erstatter nesten 45.000 tonn kull og bidrar til store reduksjoner i CO2-utslippene.


Betale for bruk
Toll- og avgiftsmyndighetene har imidlertid fattet et vedtak om at Norcem skal betale utslippsavgift for bruken av Foredlet Avfallsbrensel (FAB). Det kriteriet Norcem, i følge myndighetene, ikke oppfyller er at FAB ikke er resultat av en planlagt produksjonsprosess.

– Toll- og avgiftsmyndighetenes synspunkt er etter vår vurdering uforståelig, sier Per Brevik, direktør for alternativt brensel.

– Vi har, fra vi startet med bruken av FAB mot slutten av 90-årene, stilt som et krav at husholdningsavfallet skal være kildesortert. Dernest sorteres avfallet på nytt på behandlingsanlegget før det kvernes i to trinn, siktes i to trinn og går gjennom en metallseparator.

Avfallsbehandlingen er industrialisert, og jeg kan ikke skjønne at dette ikke oppfyller kravet. I tillegg har saken et annet, litt spesielt poeng, nemlig at Statens forurensningstilsyn, som er fagmyndighet, i to brev til Toll- og avgiftsdirektoratet har konkludert med at FAB som benyttes hos Norcem oppfyller kravene til avfallsbasert brensel, og skal etter deres mening være fritatt for avgift.

Miljøet blir taperen
– Avgiften vil med dagens forbruk av FAB bli i størrelse 80–85 mill. kroner per år. Dette betyr en vesentlig endring i bedriftens rammebetingelser, og vi kjenner ikke til at våre konkurrenter har tilsvarende avgiftsregime. Miljøet blir i tillegg den store taperen, for Norcem vil økonomisk sett komme bedre ut dersom man i stedet for FAB går tilbake til kull som brensel, sier Per Brevik.

Norcems satsing på alternativt brensel som erstatning for kull trekkes i mange sammenhenger fram som et miljømessig paradeeksempel, og dersom vedtaket om avgift blir stående, vil dette øke CO2-utslippene fra Brevikfabrikken med over 100.000 tonn per år.

Tollmyndighetenes vedtak er påklaget, og Norcem har i tillegg oppfordret både lokale og sentrale politikere til å engasjere seg i saken. Norcem håper selvsagt at resultatet av klagebehandlingen blir at avgiftsvedtaket oppheves.