Mener utjevning av bensinprisen ikke skader miljøet

En utjevning av bensinprisene vil ikke ha en negativ miljøeffekt, snarere tvert imot, ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI).

- Redusert pris i distriktene kombinert med en økning i byene, vil ikke føre til økte klimautslipp. Dersom det skulle ha en effekt, må det snarere være at det kan gi en ørliten reduksjon i utslippene siden bilistene i byene er mer prisømfintlige, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm ved TØI til Nationens nettutgave.

Instituttet har regnet ut at dersom bensinprisen øker med 10 prosent, vil bilbruken og dermed utslippene gå ned med rundt 2 prosent.

Lavere drivstoffpriser i distriktene vil ifølge Fridstrøm i liten grad føre til høyere bilbruk.

- Det vil ha svært små utslag. I tilfelle kan det være snakk om litt mer fritidskjøring, men det vil være marginalt, sier han, og påpeker at reduksjonen i sentrale strøk sannsynligvis vil veie opp for økningen.

Enkelte politikere, blant andre Per Sandberg (Frp), har hevdet at regjeringen ikke kan gjennomføre en prisutjevning på bensin fordi det vil være i strid med klimaforliket i form av økte utslipp.