Byggeindustrien øker i et fallende marked

The Nielsen Company leverte statistikk for reklamemarkedet mandag. I følge Fagpressenytt har fagbladene en generell nedgang på 11 prosent. Byggeindustrien har en pluss på 20 prosent.

 

Fagpressen har ifølge denne målingen hatt en liten nedgang hittil i år, mens totalmarkedet noterer pluss 7,5 prosent når septembertallene er regnet med.
80 fagblader er med i tallmaterialet The Nielsen Company baserer sine utregninger på. Noen av dem er ikke medlemmer i Fagpressen. Nielsen-tallene er derfor ikke de som best avspeiler fagpressens markedsutvikling.

Av de bladene som er medlem i Fagpressen, og er med i denne statistikken, har for eksempel Bondebladet en framgang på 17,8 prosent og Byggeindustrien pluss 20 prosent, mens bladet Motor får minus 14 prosent hittil i år.
Tallene for september måned i år sammenliknet med september 2007, gir fagblader en generell kalddusj på minus 11 prosent, og aviser nærmest stillstand med pluss 0,6 prosent.

Hyggelige tall
- For oss er dette hyggelige tall, sier sjefredaktør Per Helge Pedersen i Byggeindustrien. Selv om mange bedrifter i byggenæringen nå sliter, er det fortsatt stor aktivitet. Det at det ledende fagbladet i byggenæringen nå øker annonseinntektene, er ikke tilfeldig. Vi har vært gjennom en Bonanza-tid hvor mange bedrifter var utsolgt for det meste. Til tross for det opprettholdt de aller fleste store aktørene sine annonsekampanjer i Byggeindustrien.

Nå når markedet faller, kommer også de bedrifter tilbake som har holdt en lav annonseprofil i en periode. Nå må de annonsere sine varer og tjenester. De vet at de treffer kundene gjennom Byggeindustrien og på nettstedene våre. www.bygg.no er det viktigste nettstedet for det profesjonelle bygge-Norge.

Vi er selvsagt meget oppmerksom på hva som skjer rundt oss. Mange mediebedrifter har vært tvunget til å kutte både i bemanning og ellers. For vår del har vi hele tiden hatt en meget god kostnadskontroll. Vi har en god stab, og vi har meget god kontakt med alle ledd i byggenæringen. Vi har solgt over budsjettene våre både i blad og på nett i år - og forhåndssalget til 2009 er det beste vi noensinne har hatt før et nytt årsskifte. Vi opprettholder også abonnementsnivået vårt. Besøket til bygg.no og våre andre nettsteder øker kontinuerlig. Sist mandag satte vi ny besøksrekord på bygg.no. Det er ikke tvil om at interessen for å lese om byggenæringen er meget stor i disse tider.

Aktiv aktør
I den finanskrisen som nå rammer byggenæringen for fullt, har vi vært meget aktivt med å bringe gode nyheter - i tillegg til at vi har listet opp en rekke forslag til redningspakke for byggenæringen.

Forrige gang vi hadde en dramatisk nedgang i byggenæringen var på slutten av 1980-tallet og på begynnelsen av 1990-tallet. Da ble Byggeindustrien sterkt rammet. Vi lærte av det som ble gjort feil den gangen. Byggeindustrien har meget god økonomi, og dersom det blir behov kan vi kaste oss rundt for å redusere kostnadene ytterligere, sier Pedersen. 2008 blir det beste året i Byggeindustriens historie.