Skogsholm: Klart for ny E18 til Tønsberg

- Videre utbygging av firefelts veg i Vestfold kan ventes å redusere antall drepte og skadde med 70 90 prosent i forhold til i dag.

Det er mye, når vi vet at 150 personer har blitt drept eller skadd på denne strekningen i de siste ti årene. I tillegg vil miljøforholdene for lokalbefolkningen bli vesentlig bedret fordi den nye vegen legges utenom bebyggelsen. Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at regjeringen fredag la fram for Stortinget forslag om videre utbygging av firefelts veg fra Kopstad i nord, der dagens firefeltsveg slutter, til Gulli ved avkjøringen til Tønsberg i Vestfold. I forslaget er det lagt til grunn at byggingen tar til neste år, og at vegen kan åpnes for trafikk i 2007. Det vil ikke bli satt opp noen nye bompengestasjoner for å finansiere utbyggingen kostnadene vil bli dekket dels av statlige bevilgninger, dels av en utvidet bompengeordning i eksisterende bomstasjoner i Sande. Utbyggingen er beregnet å koste 1,5 milliarder kroner. Samferdselsdepartementet vil seinere komme tilbake til utbygging av E18 fra Langåker til Bommestad. Dette vil skje i forbindelse med stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan som legges fram i vårsesjonen 2004. E18 er i dag utbygd til sammenhengende firefelts veg fra Eik i Buskerud til Kopstad i Vestfold. E18 videre sørover i Vestfold er høytrafikkert, og standarden er ikke tilpasset trafikkmengdene. - Det er nå også satt i gang bygging av ny motorvegbru på E 18 over Drammenselva, og planleggingen av den siste flaskehalsen Kleivene-tunnelen er forsert. Det betyr at vi om få år omsider vil ha sammenhengende firefelts veg på E18 fra Oslo til Tønsberg, og dermed betydelig økt trafikksikkerhet på denne høytrafikkerte strekningen, sier samferdselsministeren.