Bedre transport i storbyområder

Samferdselsdepartementet sier ja til en søknad om å innføre et forsøk med alternativ organisering av den offentlige forvaltningen av transportsystemet i Kristiansand-området.

De seks kommunene Kristiansand, Søgne, Sogndalen, Vennesla, Birkenes, Lillesand og fylkeskommunene Aust-Agder og Vest-Agder har søkt om å delta i et slikt forsøk. Den søknaden som nå er godkjent betyr blant annet at et felles organ, Areal- og transportplanutvalget, får ansvaret for midlene til investeringer i det samlede offentlige vegnettet i Kristiansand-området, bortsett fra midler som er avsatt til utbygging stamvegstrekninger. Forsøket i Kristiandsand-området skal vare i fem år, regnet fra 1. januar 2004, og inngår i en spesiell forsøksordning for storbyområdene som Samferdselsdepartementet har tatt initiativ til. Formålet med storbyforsøkene er å oppnå en bedre samordnet areal- og transportpolitikk i byområdene. Forsøkene skal belyse om det vil være tjenlig å erstatte dagens oppgave- og ansvarsdeling med andre organisatoriske løsninger for dermed å være bedre i stand til å møte utfordringer knyttet til miljø og framkommelighet på en mer helhetlig og effektiv måte. - Jeg er særlig opptatt av at forsøkene kan bidra til å styrke kollektivtrafikkens stilling i storbyene, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. Ifølge søknaden om deltakelse i forsøket i Kristiansand-området er drift av kollektivtransport og drift og vedlikehold av kommunale og fylkeskommunale veger holdt utenfor forsøket. Samferdselsdepartementet mener at søknaden er interessant selv om ikke alle virkemidler er lagt inn. Departementet legger vekt på at det i søknaden er åpnet for at ytterligere virkemidler kan legges inn i forsøket. - Jeg vil oppfordre til at forsøket utvides til også å omfatte ytterligere virkemidler som for eksempel drift av kollektivtransport og drift og vedlikehold av kommunale og fylkeskommunale veger, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.