Forsvarsbygg anker i skytefeltsaken

Forsvarsbygg anker deler av Jordskifterettens fremmingsvedtak fordi for mange parter som ikke er direkte berørt av etableringen blir med i jordskiftet

- Forsvarsbygg aksepterer at samtlige eiendommer som de direkte berørte har i Åmot kommune blir med i jordskiftet. - Forsvarsbygg har tatt initiativet til å utrede tiltak for næringen i regionen, som del av avbøtende tiltak, uttaler prosjektleder Roger Jenssen i Utbyggingsprosjektet Østerdalen. Etter en grundig vurdering har Forsvarsbygg besluttet å påanke jordskifterettens fremmingsvedtak av 13. mai 2003. Gjennom vedtaket har retten bestemt at jordskiftesaken skal omfatte ca 1,2 millioner dekar. Jordskifteretten er etter Forsvarsbyggs mening i for stor grad opptatt av å løse eiendomsproblemer som foreligger allerede før etableringen av Regionfelt Østlandet, og ikke først og fremst det som forårsakes av denne etableringen. Forsvarsbygg frykter at oppmerksomheten i for stor grad tas bort fra gjennomføringen av erstatningsoppgjøret for de partene som er direkte berørt av skytefeltet. En opprydding i allerede eksisterende problemer i eiendomsstrukturen, må slik Forsvarsbygg ser det eventuelt løses gjennom en vanlig jordskiftesak på et senere stadium. I en slik vanlig jordskiftesak vil også partene måtte bære kostnadene med saken alt etter hvilken nytte hver enkelt har med å delta. Forsvarsbygg aksepterer derimot en av grunneiernes hovedinteresser, gjennom at de berørte grunneiernes samlede eiendomsmasse tas med i jordskiftet, og denne delen av vedtaket påankes derfor ikke. Anken skal nå behandles av lagmannsretten. Jordskifteretten har selv uttalt at en anke ikke vil forsinke saken i det videre. Avbøtende tiltak for skog- og utmarksnæringen Samtidig med den pågående jordskiftesaken er Forsvarsbygg i gang med å utrede hvilke avbøtende tiltak det kan være aktuelt å sette inn overfor skog- og utmarksnæringen i regionen. Forsvarsbygg har bedt Fylkesmannen i Hedmark om å spille en sentral rolle i dette arbeidet. Bakgrunnen for initiativet til en slik kartlegging er at Forsvarsbygg erkjenner at næringen i regionen blir berørt, og at det derfor også er riktig at noen av de midlene som er avsatt til avbøtende tiltak avsettes for tiltak for skog- og utmarksnæringen. Det understrekes at dette ikke er tenkt som et supplement til det ordinære erstatningsoppgjøret, men som et tiltak som retter seg mot næringen i regionen som sådan.