Brolig ekteskap av tre og stål

Selve konstruksjonen av den nyåpnede Flisa-brua er et godt eksempel på hvordan tre og stål kompletterer hverandre og er satt sammen i et teknologisk avansert system.

Den 197 meter lange brua er verdens lengste trebru. Brua er selvsagt en trebro, men den inneholder også en god del stål. Totalt sett utgjør dette 140 tonn og flere leverandører har samarbeidet med Moelven Limtre i leveransene. Disse omfatter blant annet kassebjelker, H-bjelker, slisseplater og dybler som bidrar i bæresystemer og knutepunkter. Broa har blitt realisert gjennom et utstrakt samarbeid mellom Vegvesenet som kunde, og Moelven Limtre og andre underleverandører med Contiga som en av de største på stålsiden. Dette samarbeidet er avgjørende for videre arbeid med trebroer. nteressen for trebroer er økende og dette synes å være et marked i sterk vekst. Det ligger også godt til rett for utvikling av trebroer på andre områder. Dette betinger at treindustrien selv driver utviklingsarbeid og et fortsatt godt samarbeid med kunder og andre leverandører.